Muutakin kuin alkoholia – kaupan ikärajavalvonta vaatii laajaa osaamista
– Alkava lomakausi tuo kauppoihin tuhansia uusia kesätyöntekijöitä ja samaan aikaan juhlitaan koulujen päättymistä. Meille tämä onkin yksi kaupan ikärajavalvonnan sesongeista ja saamme aiheesta usein kysymyksiä. Moni yllättyy, miten paljon osaamista ja ammattitaitoa kaupan ikärajavalvonta vaatii, Päivittäistavarakauppa ry:n asiantuntija Anna Salminen toteaa.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä tehdään vuosittain yli 13 miljoonaa ikärajatarkastusta. Alkoholin ja tupakan ohella ikärajavalvonnan piiriin kuuluu lukuisia muita tuoteryhmiä ja erilaisia ikärajoja. Taustalla on useita lakeja ja ohjeistuksia, jotka myyjän tulee tuntea.
Iän lisäksi tuotteen myynnissä voi olla muitakin rajoituksia, kuten sallittu myyntiaika, esilläpitokielto tai kielto myydä alkoholia päihtyneelle tai tilanteessa, jossa on syytä epäillä tuotteen välittyvän aikuisen ostajan kautta alaikäisen käyttöön. Iän voi kaupassa todistaa viranomaisen myöntämällä voimassa olevalla kuvallisella henkilökortilla, passilla, muukalaispassilla, ajokortilla tai mopokortilla.
Jo yli 110 000 ikärajapassia
– Päivittäistavarakaupan yhteisen ikärajapassikoulutuksen on suorittanut jo yli 110 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä sekä alan opiskelijaa. Lisäksi yritykset kouluttavat omaa henkilökuntaansa säännöllisesti. Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa, jota pyrimme jatkuvasti kehittämään. Ammattitaitoinen henkilökunta on onnistuneen ikärajavalvonnan avain, Salminen painottaa.
Myös asiakkaat arvostavat kaupan ikärajavalvontaa. Taloustutkimus Oy:n Suomi Syö -tutkimuksen mukaan useampi kuin kaksi kolmesta (71 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että ruokakaupat huolehtivat hyvin alkoholituotteiden myynnin ikärajavalvonnasta. Eri mieltä asiasta oli vain 6 % vastaajista.
Alkoholijuomien ja tupakan lisäksi ikärajavalvottavia tuotteita ovat esimerkiksi tupakointivälineet, nikotiinivalmisteet, ilotulitteet, rahapelit sekä ikärajamerkityt tietokonepelit, elokuvat ja aikuisviihdelehdet. Täysi-ikäisyyden (K-18) lisäksi muita ikärajamerkintöjä tuotteissa ovat K-16, K-15, K-12, K-7 ja S (sallittu). Useimmissa Suomen päivittäistavarakaupoissa on käytössä ohjeistus, jonka mukaan alkoholia tai tupakkaa ostavalta asiakkaalta tarkistetaan ikä, jos hän vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Muiden ikärajavalvottavien tuotteiden osalta viiteikä on 23 vuotta.
Kampanja muistuttaa ikärajavalvonnasta
Kauppa muistuttaa säännöllisesti myös asiakkaitaan ikärajavalvonnan pelisäännöistä. Parhaillaan myymälöissä ja somessa näkyvällä ”Ettekste tiedä kuka mä oon” -kampanjalla halutaan tavoittaa erityisesti kaupan nuoret asiakkaat. Kun henkkarit muistetaan ottaa mukaan kauppareissulle, on asiointikin sujuvaa.
Www.ettekstetieda.fi-osoitteesta löytyvillä kampanjavideoilla räppäri Uniikilta eivät keinot lopu kesken kun ikärajavalvonta osuu kohdalle ja ne oikeat henkkarit ovat jääneet kotiin. Räp-tähden luovia ratkaisuja henkilöllisyyden todistamiseksi voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa.
Lisätietoja:
Asiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa ry, puh. (09) 1728 6118, anna.salminen (a) pty.fi