Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 3,3 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 402,0 miljoonaa euroa, mikä oli 3,3 prosenttia enemmän kuin maaliskuussa 2015.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat supistuivat maaliskuussa 1,1 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Laskua kertyi elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osalta 1,6 prosenttia sekä käyttötavaroiden osalta 0,8 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 0,4 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** oli maaliskuussa -0,0 prosenttia. Helmikuussa inflaatio oli -0,1 prosenttia. 
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi maaliskuussa eniten suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurten supermarkettien myynti lisääntyi 8,2 prosenttia ja hypermarkettien 5,3 prosenttia vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna. Pienten supermarkettien myynti kasvoi 1,1 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti sen sijaan laski 5,6 prosenttia ja pienmyymälöiden 6,3 prosenttia vuodentakaisesta.
– Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ja koko alkuvuoden myynnin kehitystä päästäänkin arvioimaan tarkemmin kun huhtikuun myyntitiedot ovat selvillä. Nyt jo voidaan kuitenkin nähdä, että myymälätyyppien väliset erot myynnin kehityksessä ovat suuret. Tähän ovat vaikuttaneet pääsiäisen lisäksi aukiolojen vapautuminen ja ruokakaupan kova hintakilpailu, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,5 prosenttia tammi-maaliskuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 1,5 prosenttia vuoden 2015 tammi-maaliskuusta. Myynti lisääntyi suurissa supermarketeissa 5,2 prosenttia ja hypermarketeissa 3,2 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joissa myynti supistui 6,6 prosenttia vuoden 2015 tammi-maaliskuusta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 4,8 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 1,3 prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-maaliskuussa yhteensä 1,4 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-maaliskuussa 1,8 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,0 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 0,2 prosenttia.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015 ja 1.1.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.
Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.
Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708  
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Jaa julkaisu