Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 3,2 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 244,7 miljoonaa euroa, mikä oli 3,2 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2015.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat supistuivat helmikuussa 1,2 prosenttia vuoden 2015 helmikuusta. Laskua kertyi elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osalta 1,7 prosenttia sekä käyttötavaroiden osalta 0,9 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 0,2 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** oli helmikuussa -0,1 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli 0,0 prosenttia.
– Karkauspäivän tuoma ylimääräinen myyntipäivä näkyy helmikuun päivittäistavaroiden myynnin kasvussa. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat edelleen alkuvuonna. Pitkään jatkunut päivittäistavarakaupan hintakilpailu ja vuoden alusta vapautuneet aukioloajat näkyvät selvästi eri myymälätyyppien kehityksessä. Kauppojen valikoimien rajoitusten purkaminen esimerkiksi alkoholilain uudistuksen yhteydessä olisi erityisen tärkeää pienten myymälöiden ja niiden turvaamien lähipalveluiden kannalta, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurten supermarkettien myynti lisääntyi 7,0 prosenttia ja hypermarkettien 4,8 prosenttia vuoden 2015 helmikuuhun verrattuna. Myös pienten supermarkettien myynti kasvoi 0,9 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti sen sijaan laski 3,6 prosenttia ja pienmyymälöiden 2,9 prosenttia vuodentakaisesta.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,5 prosenttia tammi-helmikuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,5 prosenttia tammi-helmikuussa
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 0,5 prosenttia vuoden 2015 tammi-helmikuusta. Myynti lisääntyi suurissa supermarketeissa 3,7 prosenttia ja hypermarketeissa 2,1 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joissa myynti supistui 6,5 prosenttia vuoden 2015 tammi-helmikuusta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 4,4 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 2,7 prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-helmikuussa yhteensä 1,5 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-helmikuussa 2,0 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat pysyivät vuodentakaisella tasolla.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset Ruokakesko, SOK, Suomen Lähikauppa, Lidl, Stockmann, Tokmanni-konserni, M Itsenäiset Kauppiaat, Minimani-yhtiöt ja R-kioski.
**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015 ja 1.1.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.
****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.
Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.
Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741
Liitteet:
- Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2015 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)