Päivittäistavarakaupan myynti ja kaupan ryhmien markkinaosuudet 2015

Päivittäistavaroiden myynti Suomessa oli 16,6 miljardia euroa vuonna 2015, kertoo Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri. Vuonna 2015 päivittäistavarakaupan myynnin arvo laski -0,7 % vuoteen 2014 verrattuna. Päivittäistavaramyynnin arvo painui edellisvuotta alhaisemmalle tasolle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1995. Nielsen julkistaa Päivittäistavarakaupan myymälärekisterin vuosittain maaliskuussa.

Vuosi 2015 oli päivittäistavarakaupassa voimakkaan hintakilpailun vuosi. Hintatason lasku sai aikaan pientä positiivista kehitystä myyntivolyymin osalta; volyymi kehittyi 0,4 % vuoteen 2014 verrattuna. Kolmena edellisenä vuonna kehitys on ollut nollan tuntumassa. Edelleen ollaan kuitenkin selvästi alle 2000-luvun keskimääräisen volyymikehityksen, joka on 1,4 %.

Lue Nielsenin tiedote kokonaisuudessaan täältä.

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2015

S-ryhmä                        45,9 %
K-ryhmä                        32,7 %
Lidl*                                 9,0 %
Suomen Lähikauppa     6,4 %
Tokmanni-konserni*** 1,4 %
Stockmann*                     1,1 %
M-ketju**                         0,6 %
Minimani*                        0,6 %
Muut yksityiset*              2,3 %
Pt-myynti sis. ALV.

Muutos Lidlin markkinaosuudessa vuoteen 2014 verrattuna johtuu käytetyn pohjaluvun muutoksesta: aiemmin käytössä on ollut Lidlin osalta kokonaismyyntiluku, vuonna 2015 päivittäistavaramyynti.

Lähteet:
Nielsen Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri
* -merkityt, lähde: PTY
** luku kokonaismyynti, sis. käyttötavarat. Lähde: PTY
*** Tokmanni-konserni sis. kaikien Tokmannin myymälöiden pt-myynnin, lähde PTY. Nielsenin myymälärekisteri sis. vain osan Tokmanneista.

Jaa julkaisu