Valtakunnallinen Kyläkauppapäivä 27.6.2015 muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä

Valtakunnallista Kyläkauppapäivää vietetään lauantaina 27.6.2015. Silloin noin parisataa pientä maaseudun ja haja-asutusalueen myymälää eri puolilla Suomea järjestää ohjelmaa päivän kunniaksi. Iloisen tunnelman tapahtumaan on helppo piipahtaa ja samalla tutustua oman kylän lähikauppaan. Palveluiden monipuolisuus saattaa yllättää! Vireillä ja elinvoimaisilla kyläkaupoilla on paljon annettavaa myös tulevaisuudessa. Kaksivuotisessa Kyläkauppahankkeessa saatiin hyviä tuloksia muun muassa kaupan ja kunnan yhteistyöstä.  

Kyläkauppa on usein alueensa asukkaille ja kesäasukkaille paljon muutakin kuin ruokakauppa. Myymälöiden kauppiaat ja muu henkilökunta elävät mukana paikkakuntansa arjessa ja haluavat kehittää toimintaa sen parhaaksi. Valikoimista löytyy peruselintarvikkeiden lisäksi paikalliseen makuun istuvia tuotteita sekä kodeissa ja mökillä tarpeellista käyttötavaraa. Yhä useammasta pienestä maaseudun myymälästä saa saman katon alta myös esimerkiksi posti-, veikkaus-, apteekki-, kirjasto- ja ravintolapalveluita.
Kyläkauppojen toiminnan turvaaminen on koko Suomen etu
Elinvoimainen kyläkauppa auttaa turvaamaan muidenkin palveluiden säilymistä kylällä, kun asukkaiden ei tarvitse lähteä asiointireissuille suuriin keskuksiin. Vuonna 2014 pieniä 100–399 m² myymälöitä oli Suomessa noin 1 460 ja perinteisiä kyläkauppoja 311. Vuonna 2004 kyläkauppoja oli vielä 634 eli noin puolet nykyistä enemmän. Koko yhteiskunnan ja Suomen tasapainoisen alueellisen kehityksen kannalta on tärkeää, että kehityksen suunta saadaan muutettua.
– Yhteiskunnan isot murrokset, kuten väestön ikä- ja palvelurakenteen muutokset lisäävät tulevaisuudessa julkisten ja yksityisten lähipalveluiden tarvetta. Haasteeseen vastaaminen vaatii uusia, ennakkoluulottomia toimintamalleja. Kyläkaupat voivat olla merkittävä voimavara alueensa asuttavuuden ja palveluiden säilyttäjinä. Se edellyttää pienten kylä- ja lähikauppojen toimintaedellytysten turvaamista, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä painottaa.
Lähipalveluita kannattaa tuottaa paikallisesti
Tulevaisuudessa juuri kyläkauppa voi toimia kyläläisten väylänä laajaan palveluverkostoon. Läheltä saatavat käyttäjälähtöiset palvelut edistävät ikääntyvän väestön kotona asumista ja helpottavat lapsiperheiden arkea. Kustannustehokkaina ne eivät myöskään lisää palvelutuotannon kustannuksia vaan päinvastoin voivat auttaa vähentämään niitä.
Kyläkaupan uusia toimintamalleja ja lähipalveluiden tuotannon yhteistyömuotoja etsittiin Kyläkauppahankkeessa, joka päättyi helmikuussa 2015.  Hankkeessa testattiin muun muassa kuntien kotipalvelun ja päivittäistavaroiden kotiinkuljetuksen yhteistyömallia sekä Itellan kevennetyn palvelumallin hyödyntämistä haja-asutusalueiden postipalveluissa. Hankkeessa havaittiin, että perusteettomia jäykkyyksiä ja kustannustekijöitä voitaisiin poistaa myös kaupan ja paikallisten apteekkien sekä Alkon yhteistyön tieltä. Maaseudun tarpeet ja kyläkauppojen mahdollisuudet voidaan huomioida nykyistä paremmin silloin, kun kunnat etsivät uusia tapoja toteuttaa tehokkaasti juuri oman kunnan tai kylän tarpeisiin mitoitettuja julkisia ja yksityisiä palveluita.
– Paikallisin resurssein tuotetut tehokkaat lähipalvelut ovat kaikkien etu. Ne voidaan saavuttaa, jos päättäjät ja lainsäätäjät tunnistavat lähellä kuluttajaa sijaitsevien pienten myymälöiden merkityksen ja mahdollisuudet ja niitä lähdetään myös konkreettisin toimin vahvistamaan, Ilkka Nieminen toteaa.
Kyläkauppapäivän järjestävät Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset.

Lisätietoja
Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen (a) pty.fi   
Kauppaketjujen yhteyshenkilöt

  • Suomen Lähikauppa Oy: Aluemyyntijohtaja Jarmo Laiho, puh. 040 535 4509, jarmo.laiho (a) lahikauppa.fi
  • Kauppias Pentti Kaulamo puh. 0400 376 253, pentti.kaulamo (a) k-extra.com
  • Ruokakesko Oy: Kauppiastoiminnan johtaja Minna Leinonen, puh. 010 53 25200, minna.leinonen (a) kesko.fi
  • Tarmo Lähikauppias -ketju: Avainasiakaspäällikkö Jarkko Salama, Wihuri Oy Aarnio, puh. 020 510 8127, jarkko.salama (a) wihuri.fi
  • S-ryhmä: Valikoimajohtaja Ilkka Alarotu, SOK, puh. 050 566 5038, ilkka.alarotu (a) sok.fi
Kyläkauppahanke toteutettiin 6.3.2013 – 28.2.2015. Hankkeessa olivat mukana Päivittäistavara-kauppa ry, Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Alko Oy, Itella Posti Oy, Kuntaliitto, Matkahuolto Oy, Raha-automaattiyhdistys (RAY), Veikkaus Oy ja Yliopiston Apteekki Oy. EU rahoitti hanketta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2007–2013 kautta.

Jaa julkaisu