Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 0,7 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 356,3 miljoonaa euroa, mikä oli 0,7 prosenttia enemmän kuin maaliskuussa 2014.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat maaliskuussa 0,6 prosenttia vuoden 2014 maaliskuusta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat kasvoivat 2,8 prosenttia vuodentakaisesta.** Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat 1,6 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,4 prosenttia viime vuoden maaliskuusta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos*** pysyi maaliskuussa 0,1 prosenttia negatiivisena. Myös helmikuussa inflaatio oli – 0,1 prosenttia.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi maaliskuussa eniten hypermarketeissa, joissa kasvua kertyi 3,6 prosenttia edellisvuodesta. Myynti lisääntyi myös suurissa supermarketeissa ja pienmyymälöissä. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi 1,9 prosenttia ja pienmyymälöissä 1,6 prosenttia vuodentakaisesta. Valintamyymälöissä ja pienissä supermarketeissa myynti sen sijaan laski. Valintamyymälöissä laskua kertyi 3,0 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 3,2 prosenttia edellisvuodesta.
– Maaliskuun pieni myynnin kasvu oli positiivinen yllätys kun huomioidaan, että elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat edelleen. Positiivista koko kotimaisen elintarvikeketjun kannalta oli myös, että ensimmäisellä vuosineljänneksellä saavutettiin myyntivolyymin kasvua 0,7 % vaikka hintataso laski -0,7 %. Nyt onkin tärkeää, että orastavaa volyymin kehitystä ei vaaranneta kuluttajan ostovoimaa heikentävillä veroratkaisuilla, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.
Päivittäistavaroiden myynti pysyi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä edellisvuoden tasolla
Päivittäistavaroiden myynti pysyi tammi-maaliskuussa vuoden 2014 tammi-maaliskuun tasolla. Eniten kasvoivat pienmyymälät, joissa myynti kohosi 2,8 prosenttia edellisvuodesta. Myynti kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä myös suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurissa supermarketeissa kasvua kertyi 1,9 prosenttia ja hypermarketeissa 1,0 prosenttia edellisvuodesta. Pienissä supermarketeissa sekä valintamyymälöissä myynti sen sijaan supistui. Laskua kertyi ensimmäisellä neljänneksellä pienissä supermarketeissa 3,5 prosenttia ja valintamyymälöissä 2,4 prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhteensä 0,7 prosenttia vuoden 2014 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-maaliskuussa 1,8 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat sen sijaan kasvoivat 3,1 prosenttia vuoden 2014 tammi-maaliskuuhun verrattuna. Käyttötavaroiden hinnat pysyivät lähes edellisvuoden tammi-maaliskuun tasolla, kun laskua kertyi vain 0,1 prosenttia vuodentakaisesta.
Vuoden 2015 maaliskuussa oli 26 arkimyyntipäivää**** eli saman verran kuin edellisvuoden maaliskuussa. Vastaavasti myös tammi-maaliskuussa oli saman verran arkimyyntipäiviä kuin vuoden 2014 tammi-maaliskuussa.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
**Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2015 aikana.
***Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut maaliskuun 2015 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen.
****Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Maaliskuussa ei ollut arkimyyntipäiviä.
Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708, kari.luoto@pty.fi  
Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Liitteet:
Jaa julkaisu