Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski helmikuussa 2,3 % vuodentakaisesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihdon laski helmikuussa 2,3 prosenttia edellisvuodesta, kun liikevaihdon arvoksi kirjattiin 482,4 miljoonaa euroa.
Liikevaihto laski helmikuussa kaikissa tuoteryhmissä. Eniten liikevaihto laski pukeutumisen tuoteryhmässä, jossa laskua kertyi 5,4 prosenttia vuoden 2014 helmikuusta. Koti- ja vapaa-ajan tuoteryhmässä liikevaihto laski 5,2 prosenttia edellisvuodesta, jolloin kaikkien käyttötavaroiden liikevaihto väheni yhteenlaskettuna 5,3 prosenttia vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden tuoteryhmän liikevaihto laski puolestaan 0,5 prosenttia vuoden 2014 helmikuusta.
– Kuluttajien ostovoiman pitkään jatkunut heikkeneminen ja epävarmuus tulevaisuudesta näkyvät edelleen selvästi käyttötavarakaupan myynnissä. Seuraavan hallituksen on vakavasti tartuttava ostovoiman parantamiseen ja kotimarkkinoiden toimintaedellytysten turvaamiseen. Sekä kuluttajat että yritykset tarvitsevat uskottavan hallitusohjelman. Ilman sitä kuluttajien luottamus ja yritysten mahdollisuus työllistää ja investoida eivät palaa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Tavaratalo- ja hypermarketketjujen tammi-helmikuun liikevaihto supistui 2,7 prosenttia edellisvuodesta
Liikevaihto väheni eniten tammi-helmikuussa pukeutumisen tuoteryhmässä, jossa laskua vuodentakaisesta kertyi 7,9 prosenttia. Kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmän liikevaihto supistui puolestaan 5,1 prosenttia vertailuajankohdastaan, jolloin yhteenlaskettuna kaikkien käyttötavaroiden liikevaihto supistui 5,9 prosenttia edellisvuodesta. Elintarvikkeiden liikevaihto laski sen sijaan vain 0,7 prosenttia vuoden 2014 tammi-helmikuusta.
Vuoden 2015 helmikuussa oli 24 arkimyyntipäivää** eli saman verran kuin edellisvuoden helmikuussa. Vastaavasti koko myös tammi-helmikuussa oli saman verran arkimyyntipäiviä kuin vuoden 2014 tammi-helmikuussa.
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa.
* Jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: Anttila, K-citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni-konserni ja Minimani-yhtiöt.
** Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Helmikuussa ei ollut arkimyyntipäiviä.
Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708, kari.luoto (a) pty.fi Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708, kari.luoto (a) pty.fi Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Liitteet:
- Tavaratalokaupan liikevaihdon kehitys tuoteryhmittäin helmikuussa 2015 ja 2014 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Tammikuusta 2015 lähtien tavaratalokaupan myyntiluvuissa on mukana myös verkkokaupan myynti kaikilta jäsenyrityksiltä. Aiemmin myyntiluvuissa on ollut mukana verkkokauppa vain osalta jäsenyrityksistä. Vuoden 2014 myyntiluvut on päivitetty vastaavasti ja muutosprosentit ovat vertailukelpoisia. Vuoden 2014 vertailuluvut päivitetään kuukausi kerrallaan vuoden 2015 aikana. Liikevaihdon arvon aikasarjaan syntyy tästä johtuen aikasarjakatkos vuosien 2014 ja 2015 välille, mutta vuosimuutoksiin aikasarjakatkosta ei tule.