Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski helmikuussa 0,6 prosenttia edellisvuodesta
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 205,2 miljoonaa euroa, mikä oli 0,6 prosenttia vähemmän kuin helmikuussa 2014.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat helmikuussa 1,1 prosenttia vuoden 2014 helmikuusta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat kasvoivat 3,1 prosenttia vuodentakaisesta.** Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat sen sijaan laskivat 2,4 prosenttia. Käyttötavaroiden hinnat pysyivät puolestaan lähes vuodentakaisella tasollaan, kun laskua kertyi 0,1 prosenttia viime vuoden helmikuusta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos*** oli helmikuussa 0,1 prosenttia negatiivinen, kun tammikuussa inflaatio oli -0,2 prosenttia.
– Törmään usein väitteeseen, ettei ruoan hintakehitys Suomessa heijasta maailmanmarkkinahintojen muutoksia ja ettei suomalaisessa ruokakaupassa olisi kilpailua. Tämä ei pidä paikkaansa. Viime vuonna alkanut ruoan hinnan lasku jatkui edelleen helmikuussa. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinta laski 2,4 % edellisen vuoden helmikuuhun verrattuna. Tämä on hyvä uutinen kuluttajille, joiden ostovoimaa ovat viime vuosina kuristaneet huono talous- ja työllisyyskehitys sekä monet veronkorotukset, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten pienmyymälöissä, joissa kasvua kertyi 2,9 prosenttia edellisvuodesta. Myynti lisääntyi myös suurissa supermarketeissa, joissa myynti kasvoi 2,1 prosenttia vuodentakaisesta. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienissä supermarketeissa, joissa myynti supistui 4,0 prosenttia vuoden 2014 helmikuusta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 2,9 prosenttia ja hypermarketeissa 0,4 prosenttia edellisvuodesta.
Päivittäistavaroiden myynti supistui 0,4 prosenttia tammi-helmikuussa
Päivittäistavaroiden myynti laski tammi-helmikuussa 0,4 prosenttia vuoden 2014 tammi-helmikuusta. Eniten kasvoivat pienmyymälät, joissa myynti kohosi 3,4 prosenttia edellisvuodesta. Myynti kasvoi tammi-helmikuussa myös suurissa supermarketeissa, joissa kasvua kertyi 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Pienissä supermarketeissa sekä valintamyymälöissä myynti sen sijaan supistui. Laskua kertyi tammi-helmikuussa pienissä supermarketeissa 3,6 prosenttia ja valintamyymälöissä 2,1 prosenttia edellisvuodesta. Hypermarketeissa myynti pysyi lähes vuoden 2014 tammi-helmikuun tasolla, kun laskua kertyi 0,3 prosenttia vuodentakaisesta.
Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-helmikuussa yhteensä 0,7 prosenttia vuoden 2014 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-helmikuussa 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat sen sijan kasvoivat 3,2 prosenttia vuoden 2014 tammi-helmikuuhun verrattuna. Käyttötavaroiden hinnat pysyivät lähes edellisvuoden tammi-helmikuun tasolla, kun kasvua kertyi vain 0,1 prosenttia vuodentakaisesta.
Vuoden 2015 helmikuussa oli 24 arkimyyntipäivää**** eli saman verran kuin edellisvuoden helmikuussa. Vastaavasti myös tammi-helmikuussa oli saman verran arkimyyntipäiviä kuin vuoden 2014 tammi-helmikuussa.?
Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
**Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2015 aikana.
***Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut helmikuun 2015 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen.
****Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Helmikuussa ei ollut arkimyyntipäiviä.
Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708, kari.luoto (a) pty.fi Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708, kari.luoto (a) pty.fi Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Liitteet:
- Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2014 ja 2015 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
- Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2014 ja 2015 kuviona ja taulukkona (pdf)