Matkustajatuontia voidaan hillitä veronalennuksilla ja kauppojen valikoimaa laajentamalla
Alkoholin matkustajatuonnin haitat Suomen taloudelle ja työllisyydelle eivät ole kadonneet. Tuore alkoholin maahantuontia kartoittava tutkimus osoittaa, että matkailijoiden Virosta tuoman alkoholin määrä on edelleen merkittävä. Tutkimuksesta selviää myös, että pieni määrä matkustajia tuo merkittävän osan tuoduista alkoholilitroista.
– Matkustajatuontiin liittyvät ongelmat ovat kansantaloudellisestikin olennaisia. Alkoholin hintaero Viroon on kasvanut niin suureksi, että ilman toimenpiteitä matkustajatuontia ei saada kuriin. Uudet veronkorotukset eivät tuota enää valtiolle lisää verotuloja, kun kotimaan vähittäismyynti vähenee. Myynnin väheneminen haittaa lisäksi työllistämistä kotimaassa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiivistää.
Kaikki Virosta tuotu alkoholi ei myöskään mene omaan käyttöön. Osa ohjautuu harmaan talouden piiriin. Siellä alkoholin myyntiä ei valvo kukaan. Veronmaksun lisäksi sieltä puuttuu ikärajavalvonta, jonka kotimaan kaupat hoitavat vastuullisesti.
Veronalennukset ja kauppojen valikoimien laajentaminen välttämättömiä
Alkoholin matkustajatuonnin määrään ja siitä aiheutuviin haittoihin voidaan vaikuttaa. Alkoholijuomien verotuksen maltillinen alentaminen pienentäisi maiden välistä veroeroa, mikä on keskeinen syy matkustajatuonnin suosioon.
Toinen toimiva keino hillitä matkustajatuontia on laajentaa suomalaiskauppojen valikoimia sallimalla erikoisoluiden ja muiden alle 5,5 % – sekä käymisteitse että tislaten valmistettujen – alkoholijuomien myynti ruokakaupoissa. Pitkällä aikavälillä myös miedot viinit tulisi tuoda ruokakauppojen valikoimiin keskieurooppalaiseen tapaan.
– Nyt näitä tuotteita myydään monopoliasemassa olevassa Alkossa. Myynnin vapauttamisen myötä hinnoittelusta tulee markkinaehtoista, jolloin Suomen ja Viron välinen hintaero kapenee. Asialla on merkitystä, sillä oluen, siiderin ja lonkeron osuus tuoduista alkoholilitroista on jopa 80 %. Harva tuo kuitenkaan Virosta keskiolutta, jota myydään markkinaehtoisin hinnoin Suomen ruokakaupoissa, Luoto toteaa.
Lisää verotuloja, kilpailua ja työtä
Verotusta ja kaupan valikoimia koskevilla maltillisilla uudistuksilla kasvatetaan verotuloja, lisätään kilpailua ja vähennetään Alkon sijoittumisesta aiheutuvaa kilpailuhaittaa päivittäistavarakaupassa. Uudistukset parantaisivat lisäksi työllistämisen edellytyksiä ja tukisivat kotimaisia elinkeinoja. Vaikutukset olisivat erityisen suuria pienissä myymälöissä sekä maaseudun kaupoissa. Ne ovat usein alueellaan tärkeitä muidenkin lähipalveluiden ja alueen asuttavuuden varmistajia.
– Terveen kilpailun edellytysten ja verotulojen lisäämisen sekä kotimarkkinoiden kasvun vuoksi seuraavan hallituksen tulee selvittää veronalennusten ja kaupan valikoiman laajentamisen kautta saatavat hyödyt, Kari Luoto painottaa.
Alkoholin matkustajatuontitutkimuksen toteutti Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy. Tutkimusta varten haastateltiin 3 737 matkustajaa Helsingin ja Viron välisillä laivareiteillä helmi-maaliskuussa, touko-elokuussa sekä joulukuussa 2014. Tutkimuksen toimeksiantajia olivat Päivittäistavarakauppa ry, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK ry sekä Alkoholijuomateollisuusyhdistys.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0400 688 708, kari.luoto (a) pty.fi