Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski marraskuussa 4,5 % vuodentakaisesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli marraskuussa 1 274,6 miljoonaa euroa, mikä oli 4,5 prosenttia vähemmän kuin marraskuussa 2013.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan päivittäistavaroiden hinnat kohosivat marraskuussa yhteensä 0,7 prosenttia edellisvuoden marraskuusta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat kasvoivat 5,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.** Myös käyttötavaroiden hinnat kohosivat, kun kasvua vuodentakaisesta kertyi 0,6 prosenttia. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat sen sijaan laskivat 0,4 prosenttia viime vuoden marraskuusta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos*** eli inflaatio oli marraskuussa 1,0 prosenttia, eli saman verran kuin lokakuussa.

– Marraskuun päivittäistavarakaupan merkittävä myynnin pienentyminen johtuu pyhäinpäivän aaton sijoittumisesta tänä vuonna lokakuulle, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi marraskuussa vain pienmyymälöissä, joissa kasvua kertyi 3,3 prosenttia edellisvuodesta. Muissa myymälätyypeissä myynti laski. Eniten laskua kertyi hypermarketeissa, joissa myynti oli 7,5 prosenttia pienempi kuin vuoden 2013 marraskuussa. Toiseksi eniten myynti laski pienissä supermarketeissa, joissa vähennystä vuodentakaisesta kertyi 6,6 prosenttia. Valintamyymälöissä myynti supistui 2,5 prosenttia ja suurissa supermarketeissa 2,0 prosenttia vuoden 2013 marraskuusta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,7 prosenttia vuoden 2014 tammi-marraskuussa

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2014 tammi-marraskuussa 0,7 prosenttia vertailuajankohdastaan. Eniten kasvoivat pienmyymälät, joissa myynti kohosi 3,4 prosenttia edellisvuodesta. Myynti kasvoi tammi-marraskuussa myös suurissa supermarketeissa, joissa kasvua kertyi 3,1 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Hypermarketeissa myynti pysyi vuoden 2013 tammi-marraskuun tasolla. Pienissä supermarketeissa sekä valintamyymälöissä myynti sen sijaan supistui. Laskua kertyi pienissä supermarketeissa 1,5 prosenttia ja valintamyymälöissä 0,6 prosenttia edellisvuoden tammi-marraskuusta.
Päivittäistavaroiden hinnat kallistuivat vuoden 2014 tammi-marraskuussa yhteensä 0,8 prosenttia vuoden 2013 vastaavasta ajankohdasta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat kohosivat 0,3 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,2 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Alkoholijuomien sekä tupakan hinnat nousivat voimakkaimmin lisäyksen ollessa 4,0 prosenttia vuoden 2013 tammi-marraskuusta. 

Vuoden 2014 marraskuussa oli 24 arkimyyntipäivää**** eli yksi vähemmän kuin edellisvuoden marraskuussa. Vastaavasti tammi-marraskuussa 2014 oli kaksi arkimyyntipäivää edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän.

Tilaston taustatiedot
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.***** 
*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
**Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa kuitenkin vasta vähitellen vuoden 2014 aikana.
***Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on uudistanut tammikuun 2014 alusta kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja painorakenteen.
****Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Marraskuussa ei ollut arkipyhiä.
*****Arvonlisäveroa korotettiin 1.1.2013 alkaen, jolloin yleinen verokanta nousi 24 prosenttiin ja elintarvikkeiden arvonlisävero 14 prosenttiin.
Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708  
Tilastokeskus, aktuaari Milka Suomalainen p. 029 551 2912
Liitteet:
  • Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin marraskuussa 2013 ja 2014 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Jaa julkaisu