Arvaa ikä -kampanja muistuttaa päivittäistavarakaupan ikärajavalvonnan pelisäännöistä

Huhtikuun 10. päivä starttaa päivittäistavarakauppojen ikärajakampanja, jolla muistutetaan alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnasta ja sen pelisäännöistä ruokakaupoissa. Arvaa ikä -kampanjan Facebook-sivulla voi kokeilla, miten hyvin nuorelta näyttävien henkilöiden iän arviointi itseltä onnistuu.
 
Päivittäistavarakaupoissa on alkoholin ja tupakan ikärajavalvonnan osalta käytössä ohjeistus 30 vuoden viiteiästä. Se tarkoittaa, että henkilökunta tarkastaa alkoholia tai tupakkaa ostavan asiakaan iän, jos tämä vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Päivittäistavarakaupan tavoitteena on, ettei alkoholia eikä tupakkaa myydä lainkaan alaikäisille.

– Iän arvioiminen ulkonäön perusteella ei aina ole niin helppoa kuin ehkä äkkiseltään luulisi. Haluamme kampanjalla muistuttaa asiakkaita 30 vuoden viiteiästä sekä alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnan tärkeydestä. Kun pelisäännöt ovat selvät myös asiakkaille ja iän todistamiseen muistetaan varautua ajoissa, on asiointikin sujuvaa, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä toteaa.

Alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnassa käytetty 30 vuoden viiteikä madaltaa henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä ja vähentää inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa.

         

– Ikärajavalvonnan 30 vuoden viiteikä on ollut käytössä reilun vuoden ajan ja se on tuonut hyviä tuloksia. Myös asiakkaat ymmärtävät yleensä hyvin ikärajavalvonnan tavoitteen. Moni 30 vuotta täyttänyt on kertonut suorastaan ilahtuneensa, kun oma ikä on arvioitu alle 30 vuodeksi, Nieminen kertoo.

Arvaa ikä -kampanjasivut löytyvät osoitteesta www.facebook.com/arvaaika. Facebookissa Arvaa ikä -testin tekijät voivat myös osallistua kilpailuun, jonka palkintona iPhone 5s. Kilpailu päättyy 25.5.2014.

Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa
Ikärajavalvonta on osa päivittäistavarakaupan vastuullista toimintaa, jota on kehitetty pitkäjänteisesti eri tavoin. Esimerkiksi päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut noin 90 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä ja alan opiskelijaa. Lain mukaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita saa myydä 18 vuotta täyttäneille asiakkaille, jotka pyydettäessä voivat todistaa ikänsä.
Päivittäistavarakaupoissa iän voi todistaa poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, passilla, ajokortilla ja mopokortilla. Jos asiakas ei voi pyydettäessä todistaa ikäänsä, kauppa ei voi myydä tuotetta.
Arvaa ikä -kampanja ja 30 vuoden viiteikärajaohjeistus koskevat Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiä. Ne edustavat noin 98 % osuutta Suomen päivittäistavaramarkkinoista.
PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.

Lisätietoja:
Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen (a) pty.fi

Jaa julkaisu