Tutkimus: Suomalaisten enemmistö haluaa viinit ja A-oluen ruokakauppoihin


Enemmistö suomalaisista katsoo, että mietoja viinejä ja A-olutta tulisi voida ostaa elintarvikeliikkeistä. Tämä selviää TNS Gallupin toteuttamasta tutkimuksesta, joka kartoitti suomalaisten mielipiteitä alkoholijuomien myynnistä. Suomalaisten suhtautuminen alkoholijuomien myyntiin on muuttunut selvästi sallivammaksi viime vuosien aikana.

Yli puolet (56 %) suomalaisista olisi valmis sallimaan mietojen viinien myynnin elintarvikeliikkeissä. Kaksi vuotta sitten tällä kannalla oli 51 % suomalaisista. Myös A-oluen myynnin vapauttamiseen suhtaudutaan aiempaa myönteisemmin. Nyt A-oluen myynnin vähintään viranomaisen myyntiluvan saaneissa elintarvikeliikkeissä sallisi 50 % suomalaisista. Selvästi alle puolet (40 %) suomalaisista säilyttäisi A-oluen Alkossa. Vuonna 2014 A-oluen myynnin vapauttamista kannatti 41 % suomalaisista.

– Viinit ja erikoisoluet ovat osa gastronomiaa ja kuuluvat ruoan yhteyteen niin pöydässä kuin kaupassakin. Näin pitäisi olla myös Suomessa. Sen sijaan meillä on yksi Euroopan tiukimmistä alkoholin sääntely-ympäristöistä. Tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat valmiita purkamaan sääntelyä alkoholijuomien myynnissä. Rajoituksia on täysin mahdollista purkaa vastuullisesti vaiheittain, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Keskiolutta ei haluta siirtää Alkoon, vaan 86 % suomalaisista katsoo, että keskiolutta pitää voida ostaa elintarvikeliikkeistä. Alkoon keskioluen siirtäisi vain 9 % vastaajista. Keskioluen myynnin osalta näkemyksissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia vaan tutkimuksen tulokset ovat olleet samalla tasolla useita vuosia.

Myyntiaikojen vapauttamiselle vahva kannatus

Vapaita myyntiaikoja alkoholijuomille kannattaa nyt merkittävästi useampi suomalainen kuin aiemmin. Peräti 41 % suomalaisista katsoo, että alkoholijuomia tulisi voida myydä kaupoissa vapaasti ilman aikarajoituksia liikkeen aukioloaikoina. Vuonna 2014 tätä kannatti 28 %. Puolet vastaajista katsoi, että nykyiset myyntiajat ovat riittävät. Myyntiaikoja haluaa rajoittaa vain 6 % suomalaisista. Myyntiaikojen osittaista vapauttamista ei tässä tutkimuksessa selvitetty.

– Tulos on linjassa helmikuussa 2016 julkistetun tutkimuksen kanssa. Sen mukaan 55 % suomalaisista on valmis poistamaan ruokakauppojen oluen myynnin aikarajoituksia. Vähintään alkoholijuomia tulee voida myydä kaupoissa kuluttajien yleisimpinä asiointiaikoina klo 7–24, Kari Luoto painottaa.

TNS Gallup toteutti suomalaisten mielipiteitä alkoholijuomien myynnistä selvittäneen tutkimuksen helmikuussa 2016 Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1 005. Haastatellut edustavat maamme 15–79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaan ulkopuolella.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708
Johtaja Sakari Nurmela TNS Gallup Oy, puh. 040 578 5080