TAK: Alkoholituonti Virosta kasvoi neljänneksellä vuonna 2019

Erityisesti mietojen alkoholijuomien tuonti on lisääntynyt

Oluen, siiderin ja long drink -juomien tuonti lisääntynyt lähes 40 prosenttia

Suomalaiset toivat Virosta vuonna 2019 yhteensä 37 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Vaikka suomalaisten matkat Viroon ovat vähentyneet noin kolme prosenttia vuodesta 2018, on alkoholijuomien tuonti litramääräisesti lisääntynyt 26 prosenttia. Eniten tuotiin olutta (16,9 miljoonaa litraa) ja long drink -juomia (9,1 miljoonaa litraa). Oluen tuonti Virosta on lisääntynyt 35 prosentilla ja long drink -juomien tuonti 39 prosenttia vuoden takaisesta. Myös siiderin tuonti on lisääntynyt voimakkaasti, jopa 42 prosenttia. Väkevien alkoholijuomien tuonti on vähentynyt 30 prosenttia ja viinin tuonti kuusi prosenttia. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna alkoholijuomia tuotiin kolme prosenttia (lähes 0,1 miljoonaa litraa) enemmän kuin vuonna 2018.

- Näyttää siltä, että vaikka suomalaisten matkustaminen vuonna 2019 väheni edelleen aiempiin vuosiin verrattuna, kääntyi alkoholijuomien tuonti Virosta nousuun. Todennäköisesti tämä johtuu Viron alkoholiveron laskusta, Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nurkka toteaa.

Juomaryhmä2018
Muutos
Muutos
Oluet12,516,94,435,3
Siiderit3,55,01,542,4
Long drink -juomat6,59,12,639,4
Miedot viinit4,03,8-0,2-5,8
Välituotteet (väkevöidyt viinit ja juomasekoitukset)0,40,50,132,2
Väkevät alkoholijuomat2,51,8-0,8-29,9
Alkoholijuomien tuonti yhteensä29,437,07,625,8
Alkoholijuomien tuonti yhteensä (100 % alkoholina)2,82,90,13,2
 1 000 matkaa1 000 matkaa Muutos %
Matkustajamäärä2 4102 389 -2,6

Alkoholijuomien tuonti Virosta ja suomalaisten laivamatkat Viroon 2018–2019

Suurtuojien määrä ja tuonti kasvanut

Yli 100 litraa alkoholijuomia tuoneiden osuus kasvoi vuoden 2018 2,7 prosentista 3,6 prosenttiin ja he toivat noin 40 prosenttia kaikista suomalaisten Virosta tuomista alkoholijuomista. Vajaa viidennes (18,4 %) matkustajista toi neljä viidesosaa (80,3 %) Virosta Suomeen tuoduista alkoholijuomista.

Hintatason vaikutus matkustuspäätökseen korostunut

Jopa noin 30 prosenttia Virossa vierailleista suomalaisista sanoi Viron edullisemman hintatason olevan ainoa tai merkittävä syy matkustaa Viroon. Vuonna 2018 ainoastaan 18 prosenttia matkustajista sanoi hintatason olevan merkittävä tai ainoa syy matkaan. Matkustajista 37 prosenttia (43 % vuonna 2018) sanoi, ettei Viron edullisemmalla hintatasolla ollut vaikutusta matkustuspäätökseen.

Runsas viidesosa tuodusta alkoholista arvioidaan myytävän eteenpäin

Virossa vierailleilta matkailijoilta kysyttiin, kuinka suuren osan Suomeen tuotavasta alkoholista he arvioivat menevän jälleenmyyntiin. Matkailijat arvioivat keskimäärin 21 prosenttia tuoduista juomista myytävän eteenpäin. Tämä tarkoittaisi, että noin 8 miljoonaa litraa tuotaisiin myytäväksi Suomessa.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n toteuttamasta haastattelututkimuksesta, jossa on haastateltu Viron ja Suomen välisillä laivoilla tammi-joulukuussa 2019 yhteensä 1 927 suomalaista matkustajaa. Tutkimusaineistoa voidaan pitää edustavana otoksena kolmen suurimman laivayhtiön laivoilla vuoden aikana Virosta Suomeen matkustaneista suomalaisista.

Tutkimuksen ovat vuodesta 2016 alkaen tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.

Liite: TAK: Suomalaiset matkailijat Virossa, 2019

Lisätietoja: