Suomalaiset tyytyväisiä alkoholilain uudistukseen


Suomalaiset ovat tyytyväisiä parin vuoden takaiseen alkoholilain uudistukseen ja toivottavat myös miedot viinit tervetulleiksi ruokakauppojen valikoimiin. Korona-aika on kiinnittänyt huomion epäkohtiin nykyisessä alkoholilainsäädännössä, esimerkiksi alkoholin myyntiin verkkokaupassa.

Suomalaisista 65 % pitää hyvänä, että nelosolutta, muita erikoisoluita ja lonkeroa (alkoholia enintään 5,5 %) saa nykyisin ostaa myös ruokakaupasta. Neutraalisti asiaan suhtautuu 20 % ja eri mieltä on 13 %. Muutos samaa mieltä olevien osuudessa on merkittävä, vuodesta 2018 nousua on seitsemän prosenttiyksikköä. Tiedot käyvät ilmi uusimmasta Suomi Syö -tutkimuksesta.

– Vuoden 2018 alkoholilain uudistus ei lisännyt kokonaiskulutusta Suomessa, vaikka uudistuksen vastustajat ennakoivat kulutuksen kääntyvän jyrkkään nousuun. Suomalaiset ovat ottaneet uudistuksen hyvin ja vastuullisesti vastaan. Kulttuurin muutoksesta kertoo sekin, että vähäalkoholisten ja alkoholittomien juomien kulutuksessa on selvä kasvutrendi, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Korona-aikana ruoan verkkokauppa on räjähtänyt kasvuun. Kuluttajia kummastuttaa lainsäädäntö, jonka mukaan verkkokaupasta ei ruokaostosten yhteydessä saa hankkia alkoholijuomia. Suomalaisista 43 % toivookin mahdollisuutta tilata mietoja alkoholijuomia kotiin verkkokaupan kautta muiden ruokaostosten ohessa. Neutraalisti asiaan suhtautuu 27 % ja eri mieltä on 29 %.

- On kestämätöntä, että Suomessa toimiva vähittäiskauppa ei nykyisen lainsäädännön mukaisesti saa etämyydä mietoja alkoholijuomatuotteita suomalaisille kuluttajille, kun se samanaikaisesti on mahdollista ulkomaisille toimijoille. Koronaepidemian aikana esimerkiksi riskiryhmiin kuuluvat tai muuten verkko-ostoksia suosivat kuluttajat ovat kyllä voineet ostaa ruoat verkkokaupasta, mutta joutuneet kankean lainsäädännön vuoksi hakemaan saunaoluensa myymälästä, Luoto sanoo.

Suomalaiset toivottavat viinit tervetulleiksi ruokakauppoihin

Vastaajista 55 % on sitä mieltä, että mietoja viinejä (alkoholia alle 15 %) pitäisi saada myös ruokakaupoista. Neutraalisti asiaan suhtautuu 21 % ja eri mieltä on 23 % vastaajista. Jakauma on sama kuin edellisessä tutkimuksessa kaksi vuotta sitten.

– Edellinen alkoholilain uudistus vietiin onnistuneesti käytäntöön kaikista näkökulmista tarkasteltuna. Seuraavaksi tulee aloittaa valmistelut mietojen viinien myynnin sallimisesta ruokakaupoissa. Suomalaiset kuluttajat ovat osoittaneet olevansa valmiit alkoholipolitiikan uudistuksiin, Luoto painottaa.

Taloustutkimus Oy:n Suomi Syö 2020 -tutkimus tehtiin kesä-elokuussa 2020. Kirjekyselyyn vastasi 1 517 ja jokaiseen kolmeen nettikyselyyn yli 1 200 15–79-vuotiasta suomalaista (pl. Ahvenanmaa). Aineisto painotettiin vastaamaan Suomen väestöä sukupuolen, iän ja alueen mukaan.
 

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, p. 0400 688 708
Lisätietoja Suomi Syö -tutkimuksesta: Senior Insight Manager Merja Lintunen, Taloustutkimus Oy, p. 010 758 5310

Liite: Päivittäistavarakaupan ajankohtaiset kysymykset, Suomi Syö 2020