Ole koutsi, älä välitä alkoholia alaikäiselle – Kampanja muistuttaa alkoholinmyynnin pelisäännöistä




Ole koutsi, älä pelikaveri. Älä välitä alkoholia alaikäiselle, muistuttaa 24.3.2017 käynnistyvä päivittäistavarakaupan kampanja.


Tutkimusten mukaan alaikäiset nuoret saavat alkoholia ensisijaisesti täysi-ikäisiltä ystäviltään, sisaruksiltaan tai vanhemmiltaan. Myös tuntemattomia aikuisia voidaan pyytää ostamaan alkoholia alaikäisen puolesta. Pyyntö voi tulla eteen yllättäen ja joskus voi tuntua vaikealta sanoa sille ei. Kaikki eivät myöskään tiedä, että alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko.

Olekoutsi.fi-osoitteesta löytyvillä kampanjavideoilla valmentaja Jukka Jalonen koutsaa aikuisia sanomaan ei, olipa pelitilanne mikä tahansa. Kevään aikana julkaistaan lisää videoita. Kampanjaa voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa.

– Lähdin mukaan Ole koutsi -kampanjaan hyvillä mielin, sillä aihe on tärkeä. Arjen keskellä sitä ei aina tule ajatelleeksi, millaisia kerrannaisvaikutuksia alkoholin välittämisestä alaikäisille seuraa – millaisia vaikutuksia sillä on nuorisoomme ja siten koko yhteiskuntaan. Ollaan siis jämptejä ja pidetään peli selvänä junnuille. Se on sitä aitoa välittämistä. Tässä asiassa meistä jokainen voi olla koutsi, Jukka Jalonen painottaa.

Kaupan ikärajavalvontaan kuuluu myös puuttuminen alkoholin välitysepäilyihin. Ole koutsi -kampanjalla halutaan herätellä erityisesti vanhempia ja alaikäisten nuorten täysi-ikäisiä kavereita puuttumaan alkoholin välittämiseen. Samalla muistutetaan kaupan ikärajavalvonnan pelisäännöistä.

– Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaiseman Nuorten päihteiden käyttö Suomessa 1995–2015 -tutkimuksen mukaan nuoret saavat lähes 60 % käyttämästään alkoholista sisaruksilta, kavereilta, vanhemmilta tai tuntemattomilta täysi-ikäisiltä. Kaupasta alkoholia ilmoitti saaneensa vain 1 % vastaajista. 31 % vastaajista kertoi, ettei käytä lainkaan alkoholia. Raittiiden nuorten osuus on lisääntynyt merkittävästi, mikä on hieno asia. Myös tämä kampanja muistuttaa, ettei alkoholi kuulu alaikäisille, asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä toteaa.

Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa

Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholijuomia tai tupakkatuotteita myydä alaikäisille. Ikä tarkastetaan kaikilta alkoholijuomia tai tupakkatuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Myös alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Kauppa ei voi myydä alkoholijuomaa täysi-ikäisellekään asiakkaalle, jos myyjällä on perusteltu syy epäillä alkoholin päätyvän edelleen alaikäisen käyttöön.

Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa. Päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut yli 120 000 kaupan kassahenkilöä ja alan opiskelijaa. Myös vuonna 2013 käyttöön otettu 30 vuoden viiteikä alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnassa on tuonut hyvää tulosta. Se on madaltanut henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä ja vähentänyt inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa.

Asiakkaille ikärajavalvonnan pelisäännöistä muistutetaan esimerkiksi kampanjoiden avulla. Ole koutsi -kampajaa edeltänyt ”Etteks te tiedä kuka mä oon?” -ikärajavalvontakampanja oli näkyvästi esillä myymälöissä ja muistutti etenkin nuoria aikuisia kaupan ikärajavalvonnasta.

Ole koutsi -kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry (PTY) ja sen jäsenyritykset. Kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa vuoden ajan maaliskuusta 2017 alkaen.

PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko Oyj, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy sekä K-kauppiasliitto ry.

Lisätietoja:
Asiantuntija Anna Salminen, Päivittäistavarakauppa ry
puh. (09) 1728 6118, anna.salminen (a) pty.fi

Tutustu kampanjaan ja katso videoita:
Olekoutsi.fi -kampanjasivu