Muista henkkarit vappuostoksilla – kaupan ikärajavalvonta koskee myös simaa, jos siinä on alkoholia


Kaupan ikärajavalvonta saattaa osua kohdalle, vaikka ei ostaisi olutta tai siideriä. Moni ruokakauppa noudattaa alan yhteistä suositusta, jonka mukaan alle 18-vuotiaille ei myydä myöskään sellaisia alkoholia sisältäviä juomia, joissa on alkoholia alle 1,2 %. Esimerkiksi sima on tuote, jossa voi olla hieman alkoholia. Henkkarit kannattaa siis muistaa ottaa mukaan kauppareissulle vappunakin. Kaupoilla saa olla käytössään myös omia ohjeistuksia, jotka ovat lainsäädäntöä tiukempia.

– Ikärajavalvonnalla on tärkeä tavoite, suojella alaikäisiä alkoholin haitoilta. Alkoholipitoisissa tuotteissa suosituksemme on lain edellyttämää tasoa tiukempi, sillä kauppa on katsonut yhtenäisen linjauksen tukevan alkoholin myynnin ikärajavalvontaa. Yksi selkeä toimintamalli monien erilaisten ohjeistusten sijaan helpottaa myös kassahenkilöstön käytännön työtä, asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä toteaa.

Asiakkaan iän arvioiminen ei ole aina helppoa. Siksi ikä tarkastetaan kaikilta alkoholijuomia tai tupakkatuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Toimintamalli on käytössä lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa. Iän voi kaupassa todistaa viranomaisen myöntämällä voimassa olevalla kuvallisella henkilökortilla, passilla, muukalaispassilla, ajokortilla tai mopokortilla.

Ikää ei voi tietää – siksi se tarkastetaan, muistuttaa myös myymälöissä ja somessa näkyvä päivittäistavarakaupan ikärajavalvonnan kampanja. Ettekstetiedä.fi-osoitteesta löytyvillä kampanjavideoilla räppäri Uniikilta eivät keinot lopu kesken kun ikärajavalvonta osuu omalle kohdalle ja ne oikeat henkkarit ovat jääneet kotiin. Räp-tähden luovia ratkaisuja henkilöllisyyden todistamiseksi voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa.



Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa

Ikärajavalvonta on osa päivittäistavarakaupan vastuullista toimintaa. Päivittäistavarakaupan ikärajapassi-koulutuksen on suorittanut yli 110 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä ja alan opiskelijaa. 30 vuoden viiteikä alkoholin ja tupakan myynnin ikärajavalvonnassa on ollut käytössä vuodesta 2013.
 
– Asiakkaat ymmärtävät yleensä hyvin ikärajavalvonnan tavoitteen ja arvostavat kaupan ikärajavalvontaa. Taloustutkimus Oy:n Suomi Syö -tutkimuksen mukaan useampi kuin kaksi kolmesta (71 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että ruokakaupat huolehtivat hyvin alkoholituotteiden myynnin ikärajavalvonnasta. Eri mieltä asiasta oli vain 6 % vastaajista, Anna Salminen kertoo.

Lisätietoja:
Asiantuntija Anna Salminen, puh. (09) 1728 6118

”Etteks te tiedä kuka mä oon” -kampanja ja 30 vuoden viiteikärajaohjeistus koskevat Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiä. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.