Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?


Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).

Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisessa myyntitilastossa vuoden ensimmäisen neljänneksen lukuja verrataan tammi-maaliskuuhun 2020. Tuolloin koronavirus alkoi levitä, koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan.

Neljännesvuositilastoa tarkasteltaessa on pandemiasta johtuvien muutosten lisäksi syytä muistaa kausivaihtelu.

– Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Q1-julkaisun sisältö:

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakenteen ja muutosten tilastointi alkoi tammikuussa 2020. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.

Lisätietoja: Päivittäistavarakauppa ry, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 040 068 8708