Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,7 prosenttia


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto nousi marraskuussa 0,7 prosenttia edellisvuodesta, kun liikevaihdon arvoksi kirjattiin 573,6 miljoonaa euroa.

Liikevaihto supistui pukeutumisen sekä kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmissä. Pukeutumisen osalta laskua kertyi 2,0 prosenttia viime vuodesta ja kodin ja vapaa-ajan osalta 2,6 prosenttia, jolloin kaikkien käyttötavaroiden liikevaihto laski yhteensä 2,4 prosenttia vuoden 2014 marraskuusta. Elintarvikkeiden osalta liikevaihto nousi 3,0 prosenttia edellisvuodesta. 

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto supistui tammi-marraskuussa 1,6 prosenttia vuodentakaisesta

Eniten laskua kertyi pukeutumisen osalta, kun liikevaihto väheni 7,4 prosenttia edellisvuodesta. Kodin ja vapaa-ajan osalta liikevaihto hiipui 4,4 prosenttia, jolloin yhteenlaskettuna kaikkien käyttötavaroiden liikevaihto supistui 5,3 prosenttia vuoden 2014 vastaavasta ajankohdasta. Elintarvikkeiden liikevaihto sen sijaan kasvoi 0,7 prosenttia vuoden 2014 tammi-marraskuusta. 

Vuoden 2015 marraskuussa oli 25 arkimyyntipäivää**, eli yksi päivä enemmän kuin edellisvuoden marraskuussa. Vastaavasti myös tammi-marraskuussa oli yksi arkimyyntipäivä enemmän kuin vuoden 2014 tammi-marraskuussa.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa.

*Jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: Anttila, K-citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni-konserni ja Minimani-yhtiöt.

**Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai) pl. arkipyhät. Marraskuussa ei ollut yhtään arkipyhäpäivää.

Lisätietoja: 

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Anna Mustonen p. 029 551 3326


Liitteet:

Tavaratalokaupan liikevaihdon kehitys tuoteryhmittäin marraskuussa 2015 ja 2014 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Tammikuusta 2015 lähtien tavaratalokaupan myyntiluvuissa on mukana myös verkkokaupan myynti kaikilta jäsenyrityksiltä. Aiemmin myyntiluvuissa on ollut mukana verkkokauppa vain osalta jäsenyrityksistä. Vuoden 2014 myyntiluvut on päivitetty vastaavasti, joten muutosprosentit ovat vertailukelpoisia. Vuoden 2014 vertailuluvut päivitetään kuukausi kerrallaan vuoden 2015 aikana. Liikevaihdon arvon aikasarjaan syntyy tästä johtuen aikasarjakatkos vuosien 2014 ja 2015 välille, mutta vuosimuutoksiin aikasarjakatkosta ei tule.