Päivittäistavaroiden vähittäismyynti väheni maaliskuussa 5,1 % vuodentakaisesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti supistui maaliskuussa 5,1 prosenttia edellisvuodesta, kun vähittäismyynnin arvoksi kirjattiin 1 345,9 miljoonaa euroa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan kaikkien päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 0,7 prosenttia vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat kohosivat 0,4 prosenttia ja alkoholijuomien sekä tupakan hinnat 2,6 prosenttia edellisvuoden maaliskuusta. Käyttötavaroiden hinnat kohosivat 0,2 prosenttia vuodentakaisesta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio hidastui maaliskuussa 1,1 prosenttiin, kun se helmikuussa oli 1,3 prosenttia. Inflaatiota hidasti erityisesti vihannesten halpeneminen helmikuusta maaliskuuhun.

- Elintarvikkeiden hinnannousun hidastuminen jatkui edelleen maaliskuussa. Alkoholittomien juomien ja elintarvikkeiden hinnat kohosivat vain 0,4 % eli 0,7 % alle yleisen inflaation, mikä on merkittävä muutos, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.

– Ruoka on kuluttajille välttämättömyyshyödyke ja on tärkeää, että hallitus ei tulevilla veroratkaisuilla lisää painetta ruoan hinnannousuun. Esimerkiksi erilaisten valmisteverojen kuten ns. sokeriveron korotukset ovat osaltaan nostaneet elintarvikkeiden hintoja viime vuosina. Sen sijaan maaliskuun kehysriihen päätös olla korottamatta ruoan alv-kantaa oli hyvä ja perusteltu ratkaisu, Luoto toteaa.

Päivittäistavaroiden myynti supistui maaliskuussa kaikenkokoisissa myymälöissä. Lasku oli kuitenkin voimakkainta hypermarketeissa, joiden myynti putosi 8,6 prosenttia vuodentakaisesta. Pienmyymälöiden myynti supistui 7,1 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 4,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Suurissa supermarketeissa myynti väheni 3,4 prosenttia, kun taas valintamyymälöissä myynnin lasku jäi vähäisimmäksi vähennyksen ollessa 1,3 prosenttia viime vuoden maaliskuusta.

Myynnin laskuun vaikutti erityisesti pääsiäisen ajoittuminen viime vuonna maaliskuulle, kun vuonna 2014 pääsiäinen oli vasta huhtikuussa. Pääsiäinen on ruokakaupan toiseksi suurin myyntisesonki, jonka sijoittumisen muutos näkyy selvästi maaliskuun luvuissa.

Päivittäistavarakaupan vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä laskua 0,2 prosenttia vuodentakaisesta

Päivittäistavaroiden myynti kohosi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, joissa lisäystä vuodentakaisesta kertyi 1,1 prosenttia. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Eniten myynti supistui pienmyymälöissä, joissa laskua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta kertyi 1,9 prosenttia. Pienissä supermarketeissa myynti väheni 1,3 prosenttia ja valintamyymälöissä 0,7 prosenttia vertailuajankohdastaan. Myynnillisesti heikon maaliskuun vuoksi myös hypermarkettien myynti supistui tammi-maaliskuussa 0,4 prosenttia vuodentakaisesta.

Kaikkien päivittäistavaroiden hinnat kohosivat vuoden 2014 tammi-maaliskuussa 1,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat kallistuivat 2,0 prosenttia ja alkoholijuomien sekä tupakan hinnat 2,6 prosenttia vuodentakaisesta. Käyttötavaroiden hinnat puolestaan pysyivät edellisvuoden tammi-maaliskuun tasolla.

Vuoden 2014 maaliskuussa oli 26 arkimyyntipäivää**** eli yksi päivä edellisvuoden maaliskuuta enemmän. Tammi-maaliskuussa 2014 oli yhtä monta arkimyyntipäivää kuin vuoden 2013 tammi-maaliskuussakin.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.***

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on uudistanut tammikuun 2014 alusta kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja painorakenteen.

***Arvonlisäveroa korotettiin 1.1.2013 alkaen, jolloin yleinen verokanta nousi 24 prosenttiin ja elintarvikkeiden arvonlisävero 14 prosenttiin.

****Arkimyyntipäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai–lauantai)
pl. arkipyhät. Maaliskuussa ei ollut lainkaan arkipyhiä.


Korjaus 11.8.2014: Hintaindeksiä on korjattu kokonaishintaindeksin osalta.


Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2013 ja 2014 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2013 ja 2014 kuviona ja taulukkona (pdf) (Korjattu 11.8.2014)