Päivittäistavaroiden vähittäismyynti supistui huhtikuussa 2,2 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli huhtikuussa 1 374,9 miljoonaa euroa, mikä oli 2,2 prosenttia vähemmän kuin huhtikuussa 2015.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat huhtikuussa 0,7 prosenttia vuoden 2015 huhtikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 0,9 prosenttia ja käyttötavaroiden 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 0,7 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli huhtikuussa 0,3 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli -0,0 prosenttia. 

Päivittäistavaroiden myynti supistui huhtikuussa eniten pienmyymälöissä, kaikkiaan 20,3 prosenttia vuoden 2015 huhtikuuhun verrattuna. Valintamyymälöiden myynti laski 7,9 prosenttia ja pienten supermarkettien 4,9 prosenttia. Myös hypermarkettien osalta kertyi laskua 1,7 prosenttia vuodentakaisesta. Myynti kasvoi huhtikuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, yhteensä 3,7 prosenttia. Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille on näkynyt erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis–huhtikuun aikana.

– Huhtikuun ja koko alkuvuoden myynnin kehityksessä näkyy aukiololain kumoamisen vaikutus. Se on osaltaan lisännyt myös kilpailua myymälätyyppien välillä. Suunnitellut alkoholilain vähittäiskauppaa koskevat uudistukset ovat tervetulleita etenkin pienten myymälöiden kannalta, sillä valikoimien rajoitukset vaikuttavat erityisen paljon niiden kilpailukykyyn. Koko maan kattavan myymäläverkoston säilymisen kannalta näillä päätöksillä on iso merkitys, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,5 prosenttia tammi-huhtikuussa

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-huhtikuussa 0,5 prosenttia vuoden 2015 tammi-huhtikuusta.Myynti kasvoi suurissa supermarketeissa 4,8 prosenttia ja hypermarketeissa 1,9 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joissa myynti supistui 10,5 prosenttia vuoden 2015 tammi-huhtikuusta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 5,6 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 2,3 prosenttia edellisvuodesta.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-huhtikuussa yhteensä 1,2 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-huhtikuussa 1,6 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 0,3 prosenttia.

– Ilahduttavaa on, että alkuvuoden myynnin kehitys on pienessä kasvussa huolimatta siitä, että ruoan hinta on laskenut edelleen alkuvuonna 1,6 %. Tämä tarkoittaa, että myyntivolyymi on kasvanut, mikä on positiivinen asia koko elintarvikeketjulle. Nyt on tärkeää tukea myös poliittisilla päätöksillä kuluttajien ostovoimaa ja luottamusta, Kari Luoto sanoo.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015 ja 1.1.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.

Lisätietoja: 

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708  
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:

  • Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin huhtikuussa 2015 ja 2016 kuvioina (pdf) ja taulukkoina (pdf)