Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 2,6 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 477,6 miljoonaa euroa, mikä oli 2,6 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa 2018.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 1,3 prosenttia vuoden 2018 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 0,9 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 3,7 prosenttia***. Myös käyttötavaroiden hinnat nousivat 0,2 prosenttia edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 1,1 prosenttia. Helmikuussa inflaatio oli 1,3 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti laski maaliskuussa eniten hypermarketeissa, kaikkiaan 4,5 prosenttia vuodentakaisesta. Myös muiden myymälöiden myynti supistui. Suurissa supermarketeissa myynti laski 2,0 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 1,7 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti väheni maaliskuussa puolestaan 2,1 prosenttia ja valintamyymälöiden myynti 0,7 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna.

– Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maalis-huhtikuun vaihteessa. Pääsiäinen on ruokakaupan toiseksi suurin sesonki joulun jälkeen ja sen ajoittuminen eri kuukausille näkyy ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Siksi maaliskuun ja vuoden ensimmäisen neljänneksen myynnistä saa vertailukelpoisemman kuvan vasta huhtikuun myyntitietojen myötä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,4 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa suurissa ja pienissä supermarketeissa. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi 1,5 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 1,2 prosenttia vuodentakaisesta. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Pienmyymälöiden myynti supistui 2,5 prosenttia, valintamyymälöiden myynti 0,7 prosenttia ja hypermarkettien myynti puolestaan 0,4 prosenttia vuoden 2018 tammi-maaliskuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa yhteensä 1,8 prosenttia vuoden 2018 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,7 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 3,6 prosenttia***. Myös käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-maaliskuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta. 

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018 ja 1.1.2019. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2019 aikana 1.1.2018, 1.7.2018 ja 1.1.2019.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.


Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2018 ja 2019 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2018 ja 2019 kuviona ja taulukkona (pdf)
Päivittäistavarakaupan myynnin, hintojen sekä volyymin kehitys neljännesvuosittain (pdf)