Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi tammikuussa 1,4 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli tammikuussa 1 275,2 miljoonaa euroa, mikä oli 1,4 prosenttia enemmän kuin tammikuussa 2016.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammikuussa 1,1 prosenttia vuoden 2016 tammikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 2,4 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 2,0 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 5,1 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli tammikuussa 0,8 prosenttia. Joulukuussa inflaatio oli 1,0 prosenttia.

– Hintakilpailu päivittäistavarakaupan toimijoiden kesken jatkui tammikuussa erittäin kovana, elintarvikkeiden hintataso laski peräti 2,4 %. Erityisesti tähän hintakehitykseen nähden päivittäistavarakaupan myynnin 1,4 % kasvua voidaan pitää varsin positiivisena tuloksena. Kuluttajien luottamus omaan talouteen on viime aikoina vahvistunut selvästi. On tärkeää, että tätä kehitystä ei romuteta esimerkiksi ruoan arvonlisäveroa korottamalla, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammikuussa pienissä ja suurissa supermarketeissa. Pienten supermarkettien myynti lisääntyi 2,0 prosenttia ja suurten supermarkettien 5,6 prosenttia vuoden 2016 tammikuuhun verrattuna. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski vuodentakaisesta. Pienmyymälöiden myynti supistui tammikuussa eniten, kaikkiaan 6,5 prosenttia. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 2,4 prosenttia ja hypermarketeissa 0,2 prosenttia.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015, 1.1.2016, 1.7.2016 ja 1.1.2017. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2017 aikana.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Lisätietoja: 

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin tammikuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf)