Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 3,6 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli marraskuussa 1 333,3 miljoonaa euroa, mikä oli 3,6 prosenttia enemmän kuin marraskuussa 2015.

– Marraskuun myynnin hyvään kehitykseen vaikutti pyhäinpäivän sijoittuminen tänä vuonna marraskuulle. Ilahduttavaa on, että myös koko vuoden myynnin kehitys on tähän mennessä ollut selvästi viime vuotta parempi. Vahvinta kehitys on ollut suurissa myymälöissä. Sen sijaan pienmyymälöiden tilanne on haasteellinen. Toivottavasti hallitus etenee sääntelyn purussa ripeästi ja valikoimien rajoituksia poistetaan. Tämä on nopea ja tehokas tapa tukea pienten myymälöiden kilpailukykyä ja kattavan myymäläverkoston säilymistä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat marraskuussa 0,4 prosenttia vuoden 2015 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 0,8 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 2,6 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli marraskuussa 0,7 prosenttia. Lokakuussa inflaatio oli 0,5 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti supistui marraskuussa pienmyymälöissä ja valintamyymälöissä. Pienmyymälöiden myynti laski 13,1 prosenttia ja valintamyymälöiden 4,1 prosenttia vuoden 2015 marraskuuhun verrattuna. Muissa myymälöissä myynti kasvoi vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti lisääntyi marraskuussa 1,1 prosenttia, suurten supermarkettien 6,7 prosenttia ja hypermarkettien 7,3 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi prosentin tammi-marraskuussa

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurissa supermarketeissa myynti lisääntyi 5,5 prosenttia ja hypermarketeissa 2,5 prosenttia verrattuna vuoden 2015 tammi-marraskuuhun. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joissa myynti supistui 11,7 prosenttia vuodentakaisesta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 5,9 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 0,4 prosenttia. Kaikkiaan päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa prosentin vuoden 2015 tammi-marraskuusta.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-marraskuussa yhteensä 0,7 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-marraskuussa 1,2 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,9 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 1,3 prosenttia***.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015, 1.1.2016 ja 1.7.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.

Lisätietoja: 

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, yliaktuaari Jarkko Niemistö p. 029 551 2951 (27.12.)  
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741 (28.12. alkaen)

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin marraskuussa 2015 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)