Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 2,3 % vuodentakaisesta


Myyntitiedote

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvoksi kirjattiin marraskuussa 1 334,4 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuodesta kertyi 2,3 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan kaikkien päivittäistavaroiden hinnat kohosivat marraskuussa 2,8 prosenttia viime vuoden marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat kallistuivat 3,5 prosenttia, käyttötavaroiden hinnat 1,5 prosenttia ja alkoholijuomien sekä tupakan hinnat 1,6 prosenttia edellisvuodesta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio kiihtyi marraskuussa 1,4 prosenttiin, kun se lokakuussa oli 1,2 prosenttia. Marraskuussa ruoan hintaa nosti erityisesti maitotuotteiden, lihan ja hedelmien kallistuminen.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi marraskuussa eniten suurissa myymälöissä, kun suurten supermarkettien myynti kasvoi 4,1 ja hypermarkettien 4,0 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Pienmyymälöiden myynti kasvoi selvästi maltillisemmin lisäyksen ollessa 2,6 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöissä ja pienissä supermarketeissa sen sijaan myynti supistui: valintamyymälöissä myynti väheni 0,8 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 1,2 prosenttia edellisvuoden marraskuusta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa 3,6 prosenttia vuodentakaisesta

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvoksi vuoden 2013 tammi-marraskuussa kumuloitui 14 923,8 miljoonaa euroa, jolloin kasvua edellisvuoden tammi-marraskuusta kertyi 3,6 prosenttia. Myynti kasvoi edelleen nopeimmin suurimmissa myymälöissä, joista suurissa supermarketeissa kasvua kertyi 5,6 prosenttia ja hypermarketeissa 4,5 prosenttia edellisvuodesta. Pienmyymälöiden myynti kohosi 3,2 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 1,6 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynnin kehitys puolestaan jäi vaisuimmaksi niiden lisätessä myyntiään vuodentakaisesta 0,7 prosenttia.

Vuoden 2013 marraskuussa oli 25 arkimyyntipäivää eli saman verran kuin vuoden 2012 marraskuussa. Myös tammi-marraskuussa 2013 oli yhtä monta arkimyyntipäivää viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Tilaston taustatiedot


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.***

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Tammikuusta 2013 alkaen kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

***Arvonlisäveroa korotettiin 1.1.2013 alkaen, jolloin yleinen verokanta nousi 24 prosenttiin ja elintarvikkeiden arvonlisävero 14 prosenttiin.


Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708  
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet: