Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 7,6 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 423,1 miljoonaa euroa, mikä oli 7,6 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2019.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 1,6 prosenttia vuoden 2019 helmikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,3 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 4,9 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan laskivat 0,9 prosenttia edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli helmikuussa 0,8 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli 1,0 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 10,5 prosenttia vuodentakaisesta. Suurien supermarkettien myynti kasvoi 8,1 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 5,9 prosenttia. Valintamyymälöiden myynnin kasvu ylsi 2,6 prosenttiin. Pienmyymälöissä myynti sen sijaan kohosi hienoiseen 0,1 prosenttiin edellisvuoden helmikuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa 6,4 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa eniten hypermarketeissa ja suurissa supermarketeissa. Hypermarketeissa myynti kasvoi 8,8 prosenttia ja suurissa supermarketeissa 7,0 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten supermarkettien myynti lisääntyi samaan aikaan 5,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti kohosi 1,8 prosenttia. Pienmyymälöissä myynti vastaavasti laski hienoiset 0,6 prosenttia vuoden 2019 tammi-helmikuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa yhteensä 1,6 prosenttia vuoden 2019 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,3 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 4,9 prosenttia***. Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan laskivat tammi-helmikuussa 0,9 prosenttia vuodentakaisesta. 

Päivittäistavaroiden myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan karkauspäivä helmikuussa 2020. Myyntipäiviä oli nyt yksi enemmän kuin vuotta aiemmin.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018 ja 1.1.2019. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2019 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Reetta-Maria Salokannel p. 029 551 3657

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2019 ja 2020 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2019 ja 2020 kuviona ja taulukkona (pdf)