Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 2,7 prosenttia edellisvuodesta


Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 306,6 miljoonaa euroa, mikä oli 2,7 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2018.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 2,0 prosenttia vuoden 2018 helmikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 2,0 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 3,6 prosenttia***. Myös käyttötavaroiden hinnat nousivat 0,5 prosenttia edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli helmikuussa 1,3 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli 1,1 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi helmikuussa eniten suurissa supermarketeissa, kaikkiaan 3,6 prosenttia vuodentakaisesta. Myös pienten supermarkettien myynti kasvoi 2,9 prosenttia ja hypermarkettien myynti puolestaan 3,0 prosenttia. Pienmyymälöissä myynti kasvoi hienoiset 0,2 prosenttia vuodentakaisesta. Valintamyymälöiden myynti sen sijaan jäi helmikuussa vuodentakaiselle tasolleen.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi–helmikuussa 2,2 prosenttia

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa eniten suurissa ja pienissä supermarketeissa. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi 3,6 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 2,8 prosenttia vuodentakaisesta. Myös hypermarkettien myynti lisääntyi samaan aikaan 2,2 prosenttia. Pienmyymälöiden ja valintamyymälöiden myynti sen sijaan supistui. Pienmyymälöissä myynti laski 2,7 prosenttia ja valintamyymälöissä 0,6 prosenttia vuoden 2018 tammi-helmikuuhun verrattuna.

Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa yhteensä 2,0 prosenttia vuoden 2018 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 2,0 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 3,6 prosenttia***. Myös käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi-helmikuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta. 

– Päivittäistavarakaupan myynnin kasvu on alkuvuonna hieman hidastunut viime vuodesta ja kasvu tulee pääosin hintojen noususta. Ruoan arvonlisäveron korotuksesta tai muusta ruoan verotuksen kiristämisestä tulee pidättäytyä seuraavalla hallituskaudella. Kotimarkkinoilla toimivien yritysten kannalta myös Suomen talouden ja työllisyyden hyvän kehityksen varmistaminen on tärkeää, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018 ja 1.1.2019. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–2019 aikana 1.1.2018, 1.7.2018 ja 1.1.2019.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.


Lisätietoja: 
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2018 ja 2019 kuvioina ja taulukkoina (pdf)
Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2018 ja 2019 kuviona ja taulukkona (pdf)