Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi helmikuussa 1,2 % vuodentakaisesta


Myyntitiedote
28.3.2013

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvoksi helmikuussa summautui 1 199,6 miljoonaa euroa, jolloin lisäystä vuodentakaisesta kertyi 1,2 prosenttia. Vuoden 2013 helmikuussa oli 24 myyntipäivää eli yksi päivä vähemmän kuin vuonna 2012, jolloin karkauspäivä lisäsi helmikuun myyntipäivien määrää.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan kaikkien päivittäistavaroiden hinnat kohosivat helmikuussa 5,0 prosenttia vertailuajankohdastaan. Voimakkainta hintojen nousu oli elintarvikkeissa ja alkoholittomissa juomissa, joiden hinnat kohosivat peräti 6,1 prosenttia vuotta aiemmasta. Alkoholijuomat ja tupakka kallistuivat 4,1 prosenttia ja käyttötavarat 1,8 prosenttia viime helmikuusta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio oli helmikuussa 1,7 prosenttia, kun se vastaavasti oli tammikuussa 1,6 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi nopeimmin suurissa supermarketeissa, joissa lisäystä edellisvuoden helmikuusta kertyi 2,9 prosenttia. Hypermarketeissa päivittäistavaroiden myynti kasvoi 2,2 prosenttia ja pienmyymälöissäkin saavutettiin 1,6 prosentin kasvua vuotta aiemmasta. Maltillisesti kasvaneiden myymälöiden positiivista vaikutusta koko päivittäistavarakaupan helmikuun kehitykseen kuitenkin vaimensivat heikommin kehittyneet valintamyymälät, joiden myynti väheni 0,6 prosenttia sekä pienet supermarketit, joiden myynti laski 1,6 prosenttia vuotta aiemmasta.

Suuret myymälät kasvoivat eniten tammi-helmikuussa edellisvuodesta

Tammi-helmikuun kumulatiiviseksi kasvuksi summautui 2,9 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Nopeinta myynnin lisäys oli alkuvuodesta suurimmissa myymälöissä, kun suuret supermarketit lisäsivät myyntiään 4,7 prosenttia ja hypermarketit 3,7 prosenttia vuodentakaisesta. Pienten myymälöiden kehitys oli sen sijaan suurten myymälöiden kasvua huomattavasti verkkaisempaa; pienet supermarketit sekä pienmyymälät lisäsivät myyntiään runsaan prosentin vuotta aiemmasta ja valintamyymälöiden myynti kohosi hienoiset 0,2 prosenttia vertailuajankohdastaan.

Tammi-helmikuussa 2013 oli yhtä monta myyntipäivää kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Tammikuusta 2013 alkaen kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.


Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2012 ja 2013 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2012 ja 2013 kuviona ja taulukkona (pdf)