Päivittäistavaroiden marraskuun vähittäismyynti kasvoi lähes 8 % vuodentakaisesta


Myyntitiedote
4.1.2013

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo marraskuussa oli 1 304,4 miljoonaa euroa, mikä oli 7,7 prosenttia edellisvuoden marraskuuta enemmän.

- Positiivista on, että selvä osa marraskuun kasvusta on tullut volyymin kehityksen myötä. Tähän astihan kasvua on selittänyt pääosin hintojen nousu. Toivottavasti vuoden 2013 arvonlisäveron korotus ei katkaise lupaavaa kehitystä, Päivittäistavarakaupan ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan päivittäistavarat kallistuivat marraskuussa 5,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta. Voimakkaimmin nousivat alkoholijuomien ja tupakan hinnat, kun nousua vuotta aiemmasta kertyi 8,0 prosenttia. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 5,3 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,9 prosenttia vuodentakaisesta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio oli marraskuussa 2,2 prosenttia, kun lokakuussa se oli 2,6 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti lisääntyi marraskuussa eniten hypermarketeissa, jotka kasvattivat myyntiään peräti 10,5 prosenttia vuoden takaisesta. Valintamyymälät lisäsivät myyntiään marraskuussa toiseksi voimakkaimmin kasvun ollessa 8,6 prosenttia vuodentakaisesta. Myös suuret supermarketit kasvattivat myyntiään reippaasti, 7,3 prosenttia edellisvuoden marraskuusta. Maltillisinta myynnin lisäys oli pienmyymälöissä, joiden myynti kohosi 5,4 prosenttia sekä pienissä supermarketeissa, joiden myynti nousi 2,7 prosenttia vertailuajankohdastaan.

Vuoden 2012 marraskuussa oli 25 arkimyyntipäivää, eli saman verran kuin edellisvuodenkin marraskuussa. Uuden liikeaikalain myötä kaikki päivittäistavaramyymälät ovat saaneet olla avoinna sunnuntaisin vuoden 2010 alusta lähtien.

Valintamyymälät kasvattivat myyntiään nopeimmin, pienet supermarketit hitaimmin tammi-marraskuussa verrattuna vuodentakaiseen

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo vuoden 2012 tammi-marraskuussa oli 14 407,2 miljoonaa euroa, jolloin kasvua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta kertyi 5,5 prosenttia.

Nopeinta päivittäistavaroiden vähittäismyynnin lisäys oli valintamyymälöissä, joiden myynti kasvoi 8,2 prosenttia viime vuoden tammi-marraskuusta. Toiseksi ripeintä myynnin kasvu oli hypermarketeissa, joissa lisäystä vuodentakaisesta kertyi 6,4 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi lähes yhtä rivakasti kuin hypermarketeissakin kasvun ollessa 6,2 prosenttia vuoden 2011 tammi-marraskuusta. Maltillisemmin myynti kehittyi pienmyymälöissä, joiden kasvuksi tammi-marraskuussa summautui 2,4 prosenttia vuodentakaisesta. Edelleen vaatimattominta kehitys oli pienissä supermarketeissa, joiden myynnin kasvu jäi 0,5 prosenttiin vuotta aiemmasta.

Elintarvikkeiden hintojen nousu vähäisempää kuin vuonna 2011

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan elintarvikkeiden hintojen nousu kuluvan vuoden tammi-marraskuussa (4,9 %) ei ollut yhtä kiivasta kuin tammi-joulukuussa 2011 (6,3 %). Sekä vuonna 2011 että tammi-marraskuussa 2012 elintarvikkeiden hintojen kallistumiseen vaikutti niin maailmanmarkkinahintojen kuin kotimaisten tuottajahintojenkin nousu. Myös makeis- ja virvoitusjuomaverojen korotukset nostivat osaltaan hintoja.

Alkoholijuomien ja tupakan veronkorotusten myötä päivittäistavarakaupan kokonaisindeksin nousu on ollut hieman edellisvuotta nopeampaa: vuoden 2012 tammi-marraskuussa hinnat kallistuivat 4,9 prosenttia, kun vuonna 2011 hintojen kasvu oli 4,4 prosenttia.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina.

Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698    

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin marraskuussa 2011 ja 2012 kuvioina ja taulukkona (pdf).

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys marraskuussa 2011 ja 2012 kuviona ja taulukkona (pdf).