Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi 9,0 % maaliskuussa


Myyntitiedote
24.4.2012 
 
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo kohosi 9,0 prosenttia edellisvuoden maaliskuusta myynnin ollessa 1 329,7 miljoonaa euroa.   

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan hinnat nousivat maaliskuussa 4,4 prosenttia. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio oli puolestaan maaliskuussa 2,9 prosenttia, mihin vaikutti muun muassa alkoholiveron korotus.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi nopeimmin hypermarketeissa, joissa nousua viime vuoden maaliskuusta kertyi peräti 11,0 prosenttia. Kehitys oli lähes yhtä vahvaa valintamyymälöissä ja suurissa supermarketeissa myynnin lisäyksen ollessa valintamyymälöissä 10,9 prosenttia ja suurissa supermarketeissa 10,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Pienmyymälöidenkin myynti kohosi 6,4 prosenttia viime vuoden maaliskuusta; verkkaisinta kehitys puolestaan oli pienissä supermarketeissa, joiden myynnin kasvu jäi 1,0 prosenttiin vuotta aiemmasta.  

Tammi-maaliskuussa myynti kasvoi 7,8 % edellisvuodesta

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli 3 696,5 miljoonaa euroa kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa, mikä oli 7,8 prosenttia edellisvuoden tammi-maaliskuuta enemmän.

Kehitys oli voimakkainta suurissa supermarketeissa, jotka kasvattivat myyntiään viime vuoden tammi-maaliskuusta peräti 9,7 prosenttia. Myös valintamyymälöiden ja hypermarkettien kehitys oli nopeaa valintamyymälöiden lisätessä myyntiään 9,0 prosenttia ja hypermarkettien 8,3 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Pienmyymälöissä kehitys oli maltillisempaa kasvun yltäessä 4,8 prosenttiin viime tammi-maaliskuusta ja pienissä supermarketeissa lisäystä vuodentakaisesta kertyi vain 2,8 prosenttia.

Aukiolopäivät ja tilaston taustatiedot

Vuoden 2012 maaliskuussa oli 27 arkimyyntipäivää eli yhtä monta kuin edellisvuoden maaliskuussakin. Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina.

Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Osmo Laine, p. 0500 448 986
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2011 ja 2012 kuvioina ja taulukkona (pdf).

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2011 ja 2012 kuviona ja taulukkona (pdf).