Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi 8,2 % helmikuussa


Myyntitiedote
30.3.2012

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 184,5 miljoonaa euroa, jolloin kasvua edellisvuoden helmikuusta kertyi 8,2 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan hinnat nousivat helmikuussa 4,2 prosenttia. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio oli puolestaan helmikuussa 3,1 prosenttia, mihin vaikutti muun muassa alkoholiveron korotus.

Voimakkainta päivittäistavaroiden myynnin kasvu oli valintamyymälöissä myynnin kohotessa peräti 10,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta. Liki saman verran myyntiään kasvattivat suuret supermarketit, joissa kasvua kertyi 10,2 prosenttia vuodentakaisesta. Pienmyymälät olivat myös pirteässä 7,4 prosentin kasvussa. Hypermarketeissa myynti nousi lähes saman verran, kun myynnin kasvu oli 7,2 prosenttia vuoden 2011 helmikuusta. Pienissä supermarketeissa myynnin kehitys oli maltillisinta, mutta niissäkin myynti kasvoi kohtuulliset 4,4 prosenttia edellisvuodesta.

Päivittäistavaroiden myynnin kehitys voimakkainta suurissa supermarketeissa tammi-helmikuussa

Eniten päivittäistavaramyyntiään tammi-helmikuussa kasvattivat suuret supermarketit, joissa lisäystä edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta kertyi 9,1 prosenttia. Valintamyymälöidenkin kehitys oli reipasta myynnin kohotessa 8,0 prosenttia viime vuoden tammi-helmikuusta. Hypermarketit puolestaan kasvattivat päivittäistavaroiden myyntiään 6,8 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Pienmyymälöiden sekä pienten supermarkettien kehitys oli lähes samoissa lukemissa: pienmyymälöissä myynti kasvoi 3,9 prosenttia ja pienissä supermarketeissa 3,8 prosenttia vuodentakaisesta.

Aukiolopäivät ja tilaston taustatiedot

Vuoden 2012 helmikuussa oli 25 arkimyyntipäivää eli yksi edellisvuoden helmikuuta enemmän. Uuden liikeaikalain myötä kaikki päivittäistavaramyymälät ovat saaneet olla avoinna sunnuntaisin vuoden 2010 alusta lähtien.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina.

Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Osmo Laine, p. 0500 448 986
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2011 ja 2012 kuvioina ja taulukkoina (pdf).

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2011 ja 2012 kuviona ja taulukkona (pdf).