Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi 5,1 % toukokuussa


Myyntitiedote
29.6.2012 
 
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti piristyi toukokuussa, kun myynti kohosi 5,1 prosenttia vuodentakaisesta ja myynnin arvoksi summautui 1 317,7 miljoonaa euroa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan myös päivittäistavaroiden hinnat kohosivat 5,1 prosenttia toukokuussa. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio puolestaan oli edelleen 3,1 prosenttia. Päivittäistavaroiden hintaindeksin ja inflaation välistä eroa selittävät alkoholin, tupakan ja makeisten veronkorotukset.

Toukokuussa myyntiään eniten kasvattivat pienmyymälät, joissa kasvua edellisvuoden toukokuusta kertyi peräti 15,1 prosenttia. Pienmyymälöiden myynnin kasvuun vaikutti osaltaan helluntain ja helatorstain ajoittuminen toukokuulle, kun vuotta aiemmin ko. pyhäpäivät olivat kesäkuussa. Pyhäpäivinä vain pienet, alle 100 m² myymälät saavat olla vapaasti auki. Päivittäistavaroiden myynti kohosi melko voimakkaasti myös valintamyymälöissä, joissa nousua vuodentakaisesta kertyi 6,7 prosenttia ja suurissa supermarketeissa, joissa myynti kasvoi 6,5 prosenttia vuotta aiemmasta. Hypermarkettien myynti kasvoi kohtalaisesti, kun lisäystä edellisvuoden toukokuusta kertyi 4,7 prosenttia. Sen sijaan pienissä supermarketeissa myynti jopa laski vuodentakaisesta, kun vähennystä viime vuoden toukokuusta kertyi 0,3 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan kasvu vahvinta valintamyymälöissä tammi-toukokuussa

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo kuluvan vuoden tammi-toukokuussa oli 6 347,1 miljoonaa euroa, mikä oli 5,9 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Kehitys oli voimakkainta valintamyymälöissä, joiden myynti kasvoi jopa 8,8 prosenttia viime vuodesta ja myös suurten supermarkettien kehitys oli vahvaa kasvun yltäessä 7,7 prosenttiin edellisvuodesta. Pienmyymälät kasvattivat myyntiään 6,5 prosenttia ja hypermarketitkin 5,7 prosenttia vertailuajankohdastaan. Pienten supermarkettien kehitys puolestaan jäi selvästi muita myymälöitä vaatimattomammaksi, kun nousua viime vuoden tammi-toukokuusta kertyi ainoastaan 0,3 prosenttia.

Aukiolopäivät ja tilaston taustatiedot

Vuoden 2012 toukokuussa oli 25 arkimyyntipäivää eli yksi päivä edellisvuoden toukokuuta vähemmän. Uuden liikeaikalain myötä kaikki päivittäistavaramyymälät ovat saaneet olla avoinna sunnuntaisin vuoden 2010 alusta lähtien.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina.

Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin toukokuussa 2011 ja 2012 kuvioina ja taulukkona (pdf).

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys toukokuussa 2011 ja 2012 kuviona ja taulukkona (pdf).