Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti helmikuussa 2010


Myyntitiedote
30.3.2010

Helmikuu -1,8 %

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo helmikuussa oli 988,0 milj. euroa. Myynnin arvo laski 1,8 % edellisvuodesta.

Helmikuussa hypermarkettien ja tavaratalojen päivittäistavaroiden myynnin arvo kasvoi 0,7 %. Suurten supermarkettien myynnin arvo kasvoi 2,3 % ja pienten supermarkettien myynnin arvo laski 6,4 %. Alle 400 m² valintamyymälöiden myynnin arvo laski 6,8 % ja alle 100m² pienmyymälöiden myynnin arvo laski 7,9 %.

Arkimyyntipäiviä oli vuonna 2010 helmikuussa 24 eli yhtä monta kuin vuoden 2009 helmikuussa.

Uuden liikeaikalain myötä kaikki päivittäistavaramyymälät ovat saaneet olla avoinna sunnuntaisin vuoden 2010 alusta lähtien. Vuoden 2009 helmikuussa avoinna saivat sunnuntaisin olla vain enintään 400 m² päivittäistavaramyymälät.

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski 1.10.2009 5 %-yksikköä ja sen vaikutus kuluttajahintoihin on noin 4,3 %.

Tammi-helmikuu -3,1 %

Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo tammi-helmikuussa oli 2 007,0 milj. euroa. Myynnin arvo laski 3,1 % edellisvuodesta.

Tammi-helmikuussa hypermarkettien ja tavaratalojen myynnin arvo laski 0,4 %. Suurten supermarkettien myynnin arvo kasvoi 0,7 % ja pienten supermarkettien myynnin arvo laski 8,3 %. Alle 400 m² valintamyymälöiden myynnin arvo laski 7,1 % ja alle 100 m² pienmyymälöiden 9,5 %.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Osmo Laine, p. 0500 448 986

Liitteet: Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvon kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa ja tammi-helmikuussa 2009 ja 2010.