Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynti kasvoi joulukuussa 5,3 prosenttia


Myyntitiedote
27.1.2012

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten joulukuun myynti kasvoi 5,3 prosenttia vuodentakaisesta myynnin arvon ollessa 1 462,9 miljoonaa euroa.

Myynnin kehitys oli erityisen reipasta suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurissa supermarketeissa kasvu oli suurinta, niiden kasvattaessa myyntiään 6,4 prosenttia edellisvuoden joulukuusta. Hypermarkettien myynti ylsi liki samaan, kun kasvua kertyi 6,2 prosenttia. Pienissä supermarketeissa myynti kohosi 3,7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Valintamyymälöissä kasvua kertyi liki saman verran, kun myynti nousi 3,6 prosenttia. Pienmyymälöissä kasvu jäi hieman maltillisemmaksi, mutta niissäkin myynti kasvoi 1,6 prosenttia viime vuodesta.

Hypermarketit päivittäistavarakaupan myynnin veturina vuoden 2011 aikana

Päivittäistavaroiden myynnin arvo koko vuonna oli 15 120,1 miljoonaa euroa, mikä oli 5,9 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Hypermarkettien kasvu oli myymälätyypeistä vauhdikkainta vuoden 2011 aikana, kun kumulatiivinen kasvu oli 8,0 prosenttia. Supermarketeissa myynnin kehitys oli myös reipasta, kun suurten supermarkettien tammi-joulukuun kasvu oli 6,2 prosenttia ja pienissä supermarketeissa myynti kohosi 5,3 prosenttia edellisvuodesta. Valintamyymälöissä kasvu oli rauhallisempaa myynnin kohotessa 3,5 prosenttia vuodesta 2010. Pienmyymälöissä kasvu jäi myös koko vuoden osalta rauhallisemmaksi, myynnin kasvaessa 1,3 prosenttia.

- Kun päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi vuonna 2011 yhteensä 5,9 % ja elintarvikkeiden kuluttajahintainflaatio oli 5,3 % voidaan myynnin volyymin kasvun arvioida olevan vajaan prosentin luokkaa. Myymälätyypeittäin inflaation huomioiminen merkitsee sitä, että hypermarketit (yli 2 500 m²) sekä suuret, yli 1 000 m² supermarketit ovat kasvattaneet osuuttaan ja pienet, 400-1 000 m² supermarketit ovat säilyttäneet osuutensa. Tätä pienemmät valintamyymälät ja pienmyymälät ovat menettäneet edelleen markkinaosuuttaan, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine toteaa.

Aukiolopäivät ja tilaston taustatiedot

Vuoden 2011 joulukuussa oli 25 arkimyyntipäivää eli yhtä monta kuin edellisvuoden joulukuussa. Uuden liikeaikalain myötä kaikki päivittäistavaramyymälät ovat saaneet olla avoinna myös sunnuntaisin vuoden 2010 alusta lähtien. Elintarvikkeiden arvonlisävero laski 5 % -yksikköä 1.10.2009 ja nousi yhdellä % -yksiköllä 1.7.2010.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen.

Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Osmo Laine, p. 0500 448 986
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin joulukuussa ja tammi-joulukuussa 2010 ja 2011 kuvioina ja taulukkoina.