Päivittäistavarakaupan vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 6,6 % vuodentakaisesta


Myyntitiedote
29.4.2013

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti kohosi maaliskuussa 6,6 prosenttia vuodentakaisesta, kun vähittäismyynnin arvoksi summautui 1 417,8 miljoonaa euroa.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin* mukaan kaikkien päivittäistavaroiden hinnat kohosivat maaliskuussa 4,9 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat kallistuivat edelleen voimakkaimmin hinnankorotusten ollessa 6,1 prosenttia vuodentakaisesta, kun taas alkoholijuomien ja tupakan hinnat kohosivat 4,2 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,5 prosenttia vuotta aiemmasta. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos** eli inflaatio oli maaliskuussa 1,7 prosenttia eli saman verran kuin helmikuussa 2013.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi maaliskuussa ripeimmin pienmyymälöissä, joiden myynti kohosi peräti 12,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Myyntivolyymiltaan suurimmissa hypermarketeissa myynti kohosi myös rivakasti, kun lisäystä vuodentakaisesta kertyi 10,8 prosenttia ja suurissa supermarketeissakin yllettiin reippaaseen 7,1 prosentin kasvuun edellisvuoden maaliskuusta. Sen sijaan pienissä supermarketeissa ja valintamyymälöissä myynnin kasvu jäi vaatimattomammaksi pienten supermarkettien lisätessä myyntiään 2,7 prosenttia ja valintamyymälöiden 0,8 prosenttia viime vuoden maaliskuusta.

Päivittäistavaroiden myynti kohosi tammi-maaliskuussa 4,2 prosenttia vuodentakaisesta

Päivittäistavaroita myytiin tammi-maaliskuussa yhteensä 3 851,9 miljoonan euron arvosta, mikä oli 4,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Hypermarketit lisäsivät euromääräistä myyntiään 6,3 prosentilla, suuret supermarketit 5,5 prosentilla ja pienmyymälätkin 5,2 prosentilla edellisvuoden tammi-maaliskuusta. Pienissä supermarketeissa sekä valintamyymälöissä tammi-maaliskuun kehitys oli huomattavasti verkkaisempaa, kun päivittäistavaroiden myynti kohosi ensimmäisellä neljänneksellä pienissä supermarketeissa 1,8 prosenttia ja valintamyymälöissä 0,4 prosenttia vertailuajankohdastaan.

Vuoden 2013 maaliskuussa oli 25 arkimyyntipäivää, kun vuotta aiemmin myyntipäiviä oli peräti 27. Vuonna 2013 pääsiäinen oli maaliskuussa ja edellisvuonna vasta huhtikuussa. Tammi-maaliskuussa 2013 arkimyyntipäiviä oli kaksi edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

**Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Tammikuusta 2013 alkaen kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.

Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Tiina Talvio p. 09 1734 2698

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2012 ja 2013 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2012 ja 2013 kuviona ja taulukkona (pdf)