Kaupan omat merkit

Kaupan omien tuotemerkkien (private labels) tavoitteena on tarjota kuluttajalle vaihtoehtoina laadukkaita, jokapäiväiseen elämään sopivia tuotteita edullisesti.

Kaupan omat merkit auttavat pitämään ostoskorin kokonaishinnan kohtuullisena. Kaupan tavoitteita omille tuotemerkeille ovat lisäksi asiakasuskollisuuden lisääminen, ketjubrändin vahvistaminen, kilpailijoista erottuminen, markkina-aseman vahvistaminen, vähittäiskaupan katteen lisääminen, tuotteiden laadun parantaminen ja toimitusketjun hallinnan varmistaminen.

Hyvä hinta-laatusuhde

Vaikka osa kaupan omista tuotemerkeistä kilpailee hinnalla, niissä panostetaan myös paljon laatuun ja esimerkiksi lähiruokatuotteisiin. Pienen yrityksen kannalta mahdollisuus valmistaa kaupan oman merkin tuotteita voi avata erinomaisen tilaisuuden kasvattaa asiakaskuntaa ja liikevaihtoa. Hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa kuluttajaa ja kaupan omien merkkien myynti on viime vuosina kasvanut.

Eurooppalaisittain pieni osuus


Nielsenin Homescan -kuluttajapaneelin mukaan kaupan omien merkkien osuus kuluttajaostoista on noin 23 % (2015). Tulevaisuudessa kaupan omien merkkien osuuden myynnin ja markkinaosuuden uskotaan kehittyvän edelleen hyvin. Eurooppalaisittain Suomen luku on pieni, esimerkiksi Ranskassa ja Britanniassa omien merkkien osuus on noin 30–40 %.

Vaikka omiin merkkeihin olisi siirrytty säästötoimenpiteenä, niiden ostamista jatketaan usein taloustilanteen parannuttua.