Foodservice-tukkukauppa

Foodservice-tukkukauppa on tärkeä osa päivittäis- ja käyttötavaratavarakaupan kokonaispalvelua. Se vastaa vähittäiskaupan ulkopuolisesta tavaranvälityksestä. Foodservice-tukkukaupan tarjoama monipuolinen palvelukokonaisuus auttaa sen asiakkaita keskittymään omaan ydintoimintaansa. Foodservice-tukkukaupasta voidaan käyttää myös nimitystä HoReCa-tukkukauppa, jolla viitataan alan pääasiakaskuntaan.

HoReCa-lyhenne tulee sanoista Hotels, Restaurants ja Catering. Suomessa on noin 20 355 ammattikeittiötä eli HoReCa-toimipaikkaa, jotka tarjoavat asiakkailleen vuosittain noin 868 miljoonaa ateriaa (2015). Niiden raaka-aineista suurin osa hankitaan Foodservice-tukkukaupoista.

HoReCa-sektori on yhteiskunnallisesti merkityksellinen toimiala. Päivittäin joka toinen suomalainen käyttää sen palveluita ruokaillessaan tai käydessään kahvilla esimerkiksi ravintoloissa sekä työpaikka- ja kouluruokaloissa.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten Foodservice-tukkukaupan kokonaismyynti (liikevaihto) vuonna 2015 oli yhteensä 1 899,5 miljoonaa euroa.

Foodservice-tukkukaupan suurimmat asiakasryhmät ovat hotellit, kahvilat ja ravintolat sekä julkishallinnon laitokset kuten sairaalat, koulut ja päiväkodit. Suurimpia tavararyhmiä ovat tuoretuotteet ja teolliset elintarvikkeet. Tuotteiden ja tavarantoimitusten turvallisuuden ja toimitusvarmuuden takaaminen on Foodservice-tukkukaupassa erityisen tärkeää, koska alalla toimitaan yhteiskunnallisesti haavoittuvissa toiminnoissa, kuten lasten- ja vanhustenhuollossa sekä sairaanhoidossa.