Päivittäistavarakaupan tilastot

Markkinaosuudet 2016

Suomen pt-kaupan ryhmittymien päivittäistavaramyynti vuonna 2016 oli 16 738 meur (sis. alv). Kesko Oyj osti Suomen Lähikauppa Oy:n huhtikuussa 2016.

RyhmäMarkkinaosuus % Pt-myynti (milj. €)
S-ryhmä47,2 %7 896
K-ryhmä36,2 %6 055
Lidl Suomi Ky*9,3 %1 551
Suomen Lähikauppa Oy
(11.4.2016 asti)
1,5 %249
Tokmanni-konserni*1,7 %276***
Stockmann*1,0 %165
M-ketju*0,6 %93**
Minimani*0,6 %93
Muut yksityiset*1,9 %360 


Tiedot perustuvat Nielsenin myymälärekisteriin S-ryhmän, K-ryhmän ja Suomen Lähikaupan osalta. Muiden ryhmittymien markkinaosuudet perustuvat PTY:n jäsenyrityksiltään saamiin myyntitietoihin. Tämän vuoksi PTY:n ilmoittama Lidlin markkinaosuus eroaa Nielsenin ilmoittamasta arviosta.

Lähde: Nielsen Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri
* -merkityt, lähde PTY
** luku kokonaismyynti, sis. käyttötavarat, lähde PTY
*** Tokmanni-konserni sis. kaikkien Tokmannien pt-myynnin, lähde PTY. Nielsenin Myymälärekisteri sis. vain osan Tokmanni-konsernin myymälöistä.

Muut tilastot

Tilastot ovat pdf-muodossa. Aiempien vuosien tilastotiedot löydät PTY:n vuosijulkaisuista Julkaisut-sivulta. Päivittäistavarakaupan, tavaratalokaupan ja Foodservice-tukkukaupan tuoreet myyntitiedot julkistetaan kuukausittain ja ne löytyvät Myyntitiedotteistamme.

Tilastotietoja 2016

Tilastotietoja 2015

Markkinaosuudet 2015

Suomen pt-kaupan ryhmittymien päivittäistavaramyynti oli 16 705 meur (sis. alv)

RyhmäMarkkinaosuus % Pt-myynti (milj. €)
S-ryhmä45,9 %7 613
K-ryhmä32,7 %5 433
Lidl Suomi Ky*9,0 %1 492**
Suomen Lähikauppa Oy6,4 %1 060
Tokmanni-konserni*1,4 %274***
Stockmann*1,1 %190
M-ketju*0,6 %98**
Minimani*0,6 %93
Muut yksityiset*2,0 %
347

Lähde: Nielsen Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri
* -merkityt, lähde PTY
** luku kokonaismyynti, sis. käyttötavarat, lähde PTY
*** Tokmanni-konserni sis. kaikkien Tokmannien pt-myynnin, lähde PTY. Nielsenin Myymälärekisteri sis. vain osan Tokmanni-konsernin myymälöistä.

TOKMANNIN MYYNTILUKUA JA MARKKINAOSUUTTA 2015 ON PÄIVITETTY 23.3.2016 (Aiemmat luvut olivat 236 meur ja 1,4 %). Muut yksityiset -osuuksia on päivitetty vastaavasti Tokmannin muutoksen vuoksi.

Muutos Lidlin markkinaosuudessa vuoteen 2014 verrattuna johtuu käytetyn pohjaluvun muutoksesta: aiemmin käytössä on ollut Lidlin osalta kokonaismyyntiluku, vuonna 2015 päivittäistavaramyynti.