Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 0,1 prosenttia edellisvuodesta

27.04.2017

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 400,6 miljoonaa euroa, mikä oli 0,1 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa 2016.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat maaliskuussa 0,5 prosenttia vuoden 2016 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 1,7 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 5,1 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 0,8 prosenttia.

– Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis–huhtikuun aikana. Koko alkuvuoden 2017 kehitystä kannattaakin arvioida vasta kun huhtikuun myyntitiedot ovat saatavissa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo.

Päivittäistavaroiden myynti supistui maaliskuussa eniten pienmyymälöissä, joissa laskua vuodentakaisesta kertyi 3,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski puolestaan 1,6 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 0,6 prosenttia. Hypermarkettien myynti väheni edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna 1,5 prosenttia. Myynti lisääntyi maaliskuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, joissa kasvua kertyi 2,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,1 prosenttia tammi-maaliskuussa

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa suurissa supermarketeissa, mutta sen sijaan laski muissa myymälätyypeissä. Suurten supermarkettien myynti kasvoi 3,0 prosenttia vuoden 2016 tammi–maaliskuuhun verrattuna. Laskua edellisvuodesta kertyi eniten pienmyymälöissä, yhteensä 5,1 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti supistui puolestaan 2,6 prosenttia. Pienten supermarkettien osalta myynti laski 0,3 prosenttia ja hypermarkettien osalta 0,8 prosenttia vuoden 2016 tammi-maaliskuusta.

– Noin kolme vuotta kestänyt elintarvikkeiden hintojen lasku jatkui edelleen ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Jo vuonna 2015 Suomessa oli Pohjoismaiden edullisin ruoan hintataso. Kilpailu päivittäistavarakaupassa on tiukkaa. Myymälätyyppien väliset erot myynnin kehityksessä ovat kuitenkin kaventuneet viimevuodesta. Mielenkiintoista on myös, että ainoa myyntiään alkuvuonna kasvattanut myymälätyyppi oli suuret supermarketit, Kari Luoto toteaa.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-maaliskuussa yhteensä 0,4 prosenttia vuoden 2016 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi–maaliskuussa 1,5 prosenttia. Myös käyttötavaroiden hinnat supistuivat 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 5,0 prosenttia***.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2016–2017 aikana 1.1.2016, 1.7.2016 ja 1.1.2017.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Lisätietoja:
PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:
Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf)