Alkoholilakiin tarvitaan aitoja uudistuksia: myyntiajat ja alle 7 % alkoholijuomien myynti vapautettava

15.02.2016

Alkoholilain uudistuksella on merkittäviä kansantaloudellisia ja kilpailullisia vaikutuksia, eikä palveluiden ja työllisyyden näkökulmia voi sivuuttaa lainsäädännön uudistuksessa. Alkoholin kokonaiskulutus ja nuorten alkoholinkäyttö ovat vähentyneet useita vuosia. Suomessa ollaan valmiita siirtymään kohti eurooppalaista, liberaalimpaa alkoholilainsäädäntöä. Uudistukset on täysin mahdollista toteuttaa vastuullisesti.
    
Ei näyttöä myyntiaikojen rajoitusten alkoholihaittoja vähentävistä vaikutuksista

– Myyntiaikojen rajoitusten alkoholihaittoja pienentävistä vaikutuksista ei ole esitetty näyttöä. Sen sijaan myymälän aukiolosta poikkeavat tuotteiden myyntiajat aiheuttavat myymälöissä ongelma- ja uhkatilanteita. Alkoholituotteiden huputtaminen ja peittely ei kuulu nykyaikaan. Se on jäänne maailmasta, jossa emme enää elä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiivistää.

Turhat rajoitukset lisäävät muitakin kielteisiä ilmiöitä kuten alkoholituotteiden suurempaa kertaostamista, hamstraamista sekä matkustajatuontia, johon liittyy myös alkoholin laiton myynti ja välittäminen.

– Alkoholin myyntiajat tulee vapauttaa. Alkoholijuomia tulee Suomessakin voida myydä normaalisti myymälän aukioloaikojen mukaisesti. Vähintään myyntiaikaa tulee pidentää selvästi vastaamaan kuluttajien nykyisiä kaupassakäyntiaikoja, Luoto vaatii.

Alkoholin myyntiä voidaan vapauttaa vaiheittain

Viinit, vahvat erikoisoluet ja muut miedot alkoholijuomat tulee vapauttaa päivittäistavarakaupan valikoimiin yleiseen eurooppalaiseen tapaan. Uudistukset voidaan aloittaa maltillisesti vapauttamalla ensin alle 7 % alkoholia sisältävien tuotteiden myynti.

– Nykyinen keskioluen prosenttiraja on keinotekoinen. Samoin ovat juoman valmistustavasta riippuvat myyntirajoitteet. Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus valita juoma sen maun ja tarjottavan ruoan mukaan. Näin myös pääsääntöisesti tapahtuu jos kuluttajat saavat valinnanvapauden. Ravintoloissa myydyin olut on III-olut, vaikka tarjolla on kaikkia vahvuuksia, Luoto huomauttaa.

Vahvojen oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynnin vapauttaminen ruokakauppoihin toisi lukuisia hyötyjä. Se edistäisi tervettä kilpailua ja vähentäisi Alkon sijoittelun aiheuttamaa kilpailuvääristymää sekä tukisi lähipalveluiden ja koko maan asuttavuuden säilymistä. Alkoholijuomat ovat tärkeä tuoteryhmä erityisesti pienille myymälöille, joita on 2/3 Suomen kaupoista. Lisäksi edellä mainittujen alle 7 % alkoholia sisältävien tuotteiden myynti kotimaan kaupoissa toisi vähentyvän matkustajatuonnin kautta Suomelle lisää verotuloja noin 100 miljoonaa euroa vuosittain.

– Uudistus ei romuttaisi Alkon asemaa, sillä olut ei ole Alkon päätuote. Sen sijaan matkustajatuonnista ylivoimaisesti suurin osa on vahvoja oluita. Alkot myivät vuonna 2014 olutta 8,8 miljoonaa litraa samaan aikaan kun Virosta sitä tuotiin 32 miljoonaa litraa. Mitattiinpa asiaa verotulojen menetyksellä tai kansanterveydellä, monopolilla on vaikea nähdä oikeutusta, Kari Luoto painottaa.

Myös kotimaisten pienpanimoiden kasvun mahdollisuudet ollaan hukkaamassa. Niiden jakelutie Alkon kautta on suppea. Suomessa jää syntymättä terve markkina pienpanimoiden vahvoille oluille, kun niiden kilpailutilanne matkustajatuontiin nähden on käytännössä mahdoton.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0400 688 708