Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi joulukuussa 0,9 prosenttia edellisvuodesta

27.01.2017

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli joulukuussa 1 575,6 miljoonaa euroa, mikä oli 0,9 prosenttia enemmän kuin joulukuussa 2015.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat joulukuussa 0,1 prosenttia vuoden 2015 joulukuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 0,6 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,8 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 2,8 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli joulukuussa 1,0 prosenttia. Marraskuussa inflaatio oli 0,7 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti supistui joulukuussa pienmyymälöissä ja valintamyymälöissä. Pienmyymälöiden myynti laski 16,3 prosenttia ja valintamyymälöiden 5,1 prosenttia vuoden 2015 joulukuuhun verrattuna. Pienten supermarkettien myynti pysyi samaan aikaan vuodentakaisella tasolla. Suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa myynti puolestaan kasvoi edellisvuoden joulukuusta, suurissa supermarketeissa 4,4 prosenttia ja hypermarketeissa 2,2 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi prosentin vuoden 2016 aikana

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-joulukuussa suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa. Suurissa supermarketeissa myynti lisääntyi 5,3 prosenttia ja hypermarketeissa 2,5 prosenttia verrattuna vuoden 2015 tammi-joulukuuhun. Muissa myymälöissä myynti sen sijaan laski. Eniten laskua kertyi pienmyymälöissä, joiden myynti supistui 12,1 prosenttia edellisvuodesta. Valintamyymälöissä myynti laski puolestaan 5,9 prosenttia ja pienissä supermarketeissa hienoiset 0,1 prosenttia. Kaikkiaan päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-joulukuussa prosentin vuoden 2015 tammi-joulukuusta.

– Vuonna 2016 päivittäistavaramyynti kääntyi pieneen kasvuun. Käänteen taustalla on kauppojen aukiolojen vapautuminen, jonka kuluttajat ovat ottaneet positiivisesti vastaan. Alan kova kilpailu jatkui, mikä näkyi edelleen ruoan hinnan laskuna. Lasku kuitenkin hidastui vuoden 2016 kahdella viimeisellä vuosineljänneksellä. Hintakehitys on tukenut myyntivolyymin kasvua, josta hyötyy koko elintarvikeketju, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-joulukuussa yhteensä 0,7 prosenttia vuoden 2015 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-joulukuussa 1,1 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 0,8 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 1,4 prosenttia***.

– Erot eri myymälätyyppien myynnin kehityksessä olivat suuria vuonna 2016. Kaupan aukioloaikojen vapauttaminen on hyvä esimerkki siitä, miten kotimarkkinoiden kasvua voidaan tukea sääntelyä purkamalla. Samalla kuitenkin pienten ruokakauppojen myynti on laskenut selvästi. On tärkeää, että normitalkoita jatketaan, sillä esimerkiksi valkoimien rajoituksia purkamalla tuetaan erityisesti pienten myymälöiden kilpailukykyä. Sitä kautta edistetään kattavan kauppaverkoston ja asuttavuuden säilymistä koko Suomessa, Kari Luoto toteaa.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-citymarket, K-supermarket, K-market, K-market Neste-asemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Alkoholi- ja tupakkaveroja korotettiin 1.1.2014 alkaen. Lisäksi tupakkaveroa korotetiin uudelleen 1.1.2015, 1.1.2016 ja 1.7.2016. Tupakkatuotteiden osalta verojen nosto on näkynyt kuluttajahinnoissa vasta vähitellen vuosien 2014–2016 aikana.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Vähittäiskauppojen aukioloaikoja säännellyt laki kumottiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen kaupat ovat saaneet vapaasti päättää aukioloajoistaan.

Lisätietoja: 

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet:

  • Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin joulukuussa 2015 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)